Maritime inquiry 1939 - 1945

The information below regarding ships in the Nortraship fleet is a direct transcript of the original source "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". The informasjon is collected from maritime inquiries held during and right after the war. The information may differ from the other quality assured information in Krigsseilerregisteret.

Date
May 17, 1942
Location
135 OSO fra Barbados
Cause
Torpedert [av tysk ubåt]
Cargo
10109 tonn Admiralty Fuel
Route
Trinidad - Freetown
Crew list
Komplett
Survived
30
Captured
0
Deceased
1 [1]
Missing
0
  • Abstract

    Date
    July 8, 1942
    Location
    New York
    Administrator
    Visekonsul S. Klingenberg

    ...

    Fremsto skipsfører Hans Gulliksen ...

    Kapteinen henholdt seg til det i rapporten anførte og forklarte videre at skipet hadde vært totalt mørklagt under reisen og at redningsutstyret var i forskriftsmessig stand. Kapteinen forklarte videre at redningsarbeidet var foregått i så god orden som under omstendighetene mulig. Han uttalte at bortsett fra at ukiken, matros Jens Adolfsen, hadde sett torpedoen praktisk talt i samme øyeblikk som den eksploderte, hadde ingen av de ombordværende sett eller hørt noe usedvanlig på sjøen. Han var sikker på at posen med de hemmelige papirer og bøker var bått til bunds da den inneholdt de foreskrevne vekter.

    ...

    ... 1ste vidne, styrmann Birkelund, som hadde medundertegnet førerens rapport. Vidnet henholdt seg til det i rapporten anførte og forklarte videre at han var nettop kommet inn i sin lugar fra vakt da torpedoen rammet skipet. Han hadde på sin vakt fra kl.16 til 20 ikke observert noe mistenkelig eller usedvanlig. Like etter eksplosjonen hadde funnet sted gikk vidnet opp på undre bro for å se hvordan tingene så ut; han gikk deretter opp på broen og hentet en redningsvest og dernest ned til sin livbåt. Vidnet uttalte at redningsutstyret var i forskriftsmessig stand og at redningsarbeidet foregikk i go orden. På spørsmål om skipet hadde vært mørklagt under reisen svarte vidnet bekreftende.

    ...

    Fremsto 2net vidne, matros Jens Adolfsen, som hadde medundertegnet førerens rapport. Vidnet heholdt seg til det i rapporten anførte og forklarte videre at han hadde utkik på st.b. vinge av broen da torpedoen rammet skipet. Han uttalte at han fikk se stripen etter torpedoen ca. 30-40 favner fra skipet og ga øyeblikkelig varsel herom. Imidlertid inntraff eksplosjonen etter vidnets mening ca. 3 a 4 sekunder etter han observerte stripen. Vidnet bega seg straks til sin livbåt. Vidnet forklarte at skipet hadde vært mørklagt under reisen og at redningsutstyret var i go stand.

    ...

    Fremsto 3. vidne, matros Brekke, som hadde medundertegnet kapteinens rapport. Han henholdt seg til det deri anførte og forklarte videre at han sto til rors da eksplosjonen inntraff. Han hadde under vakten ikke sett noe usedvanlig . Straks etter eksplosjonen tok vidnet på en redningsvest og gikk til sin båt. Vidnet uttalte videre at redningsutstyret var i go stand og at skipet hadde vært mørklagt under reisen.

    ...

    Fremsto 4. vidne, telegrafist Olsen, som hadde medundertegnet kapteinens rapport, hvortil han henholdt seg. Han forklarte at han befant seg i radiostasjonen da ekplosjonen inntraff og fikk ordre av kapteinen om å sende ut nødsignal. Vidnet fikk ikke svar på disse men han var sikker på at de måtte være hørt da skipets hovedsender arbeidet med full styrke. Signalene oppga skipets navn og posisjon samt at det var blitt torpedert.

    ...