Maritime inquiry 1939 - 1945

The information below regarding ships in the Nortraship fleet is a direct transcript of the original source "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". The informasjon is collected from maritime inquiries held during and right after the war. The information may differ from the other quality assured information in Krigsseilerregisteret.

Date
August 31, 1942
Location
N. 57 11' W. 33 45'
Cause
Torpedert [av tysk ubåt]
Cargo
Stykkgods, bl.a. 531 tonn eksplosiver, lastebiler som dekkslast
Route
New York - Liverpool
Crew list
Komplett
Survived
39
Captured
0
Deceased
0 [0]
Missing
0
  • Abstract

    Date
    September 8, 1942
    Location
    Glasgow
    Administrator
    Konsul L. Offerdahl

    ...

    Fremsto skibet's fører Bjarne Bolt og framla en av ham utferdiget erklæring angående begivenheten ...

    Kapteinen henholdt seg til erklæringen som sin forklaring og tilføyet at mannskapet bestod av 39 mann - 10 mere enn bemanningsskalaen. Av disse 10 mann var 2 norske og 4 engelske skyttere. Da skibet blev torpedert lå kapteinen på sin sofa. Han sprang opp med det samme han hørte torpedoen. 1ste styrmannen var vakthavende og tømmermannen Peder S. Kvernvik sto tilrors. Styrmannen fikk med seg boksen med de hemmelige konvoyinstrukser - endel av disse som ikke lå i boksen gikk tapt. Boksen med innehold blev levert til det britiske admiralitet i Gourock. Skytset ombord - 1 firetoms kanon, 2 tyvemillimeter antiluftskyts og 6 maskingevær - blev der ikke anledning til å bruke. Der var den dag torpederingen fant sted ikke mottatt noe varsel om at der var u-båter i nærheten. Kapteinen så selv fra livbåten at skibet gikk ned. Matros Lars Moen sto i utkikkstønnen da skibet blev torpedert.

    ...

    1ste vidne (1ste styrmann Leif Kongstein) henholdt seg til erklæringen som sin vidneforklaring og tilføyet at han hadde hatt vakt på broen i to timer før torpederingen og hadde i en tid ikke hørt eller sett noe misstenkelig. Da torpedoen kom gikk han straks inn i styrehuset og ringte på alarmklokkken. Deretter gikk han inn i bestikken og tok med sig mannskapet's papirer og regnskaper, en sekstant samt boksen med konvoyinstrukser. Så gikk han atter inn i sytehuset og ringte på klokken. Derpå ga han ordere til rormannen om å gå ned. ...

    2det vidne (2. maskinist Olaf Knotten) henholdt seg til erklæringen som sin vidneforklaring og tilføyet at han hadde vakt i maskinen da torpederingen fant sted. Da torpedoen smalt stoppet han øyeblikkelig maskinen og sprang op. Maskinen virket helt normalt. ...

    3dje vidne (matros Lars Moen) henholdt seg til erklæringen som sin vidneforklaring og tilføyer at han var utkikk i tønnen da torpederingen fant sted. Der hadde han vært fra kl. 5.10 og hadde i dentid ikke sett eller hørt noe misstenkelig. Da torpedoen kom gikk han straks ned. Han så ikke noe hverken til u-båt eller torpedo. ...

    ...