Maritime inquiry 1939 - 1945

The information below regarding ships in the Nortraship fleet is a direct transcript of the original source "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". The informasjon is collected from maritime inquiries held during and right after the war. The information may differ from the other quality assured information in Krigsseilerregisteret.

Date
September 23, 1942
Cause
Torpedert [av tysk ubåt]
Cargo
Bauxitt
Route
Paramaribo - Port of Spain
Crew list
Komplett
Survived
8
Captured
0
Deceased
15 [15]
Missing
0
  • Rapport skrevet etter hukommelsen

    Avgikk fra Paramaribo mandag den 21/9-1942. Kl. 12 mandag - los ombord. Dypg. F. 17' 03", A. 17' 03". Før avgang alt redningsmateriell ettersett og fundet i god orden. Livbåter utsvingt. Kl. 1.30 mnd. kvitterte losen ved Suriname fyrskip. Styrer kurser i henhold til "routing-instructions", gitt av U.S.Navy Routing Office i Paramaribo. Ekstra utkikk ble holdt på broen, samt vakt ved kanonen akter.

    September 22. Klart vær, lett østlig vind, svak dønning. Intet særlig å bemerke.

    September 23, Kl. 00 midnatt løste 3. styrmann F. Birkeland av vakthavende, 1. styrmann L. Jacobsen. På broen var da dessuten føreren, J. E. Jensen, utkikk, matros K. Nilsen, samt rormann, matros R. Brun. Etter å ha oppgitt skipets posisjon, samt kurs som styrtes, etc. forlot 1. styrmann og fører broen. Kl. 12.20 fmd., 23de været lettskyet, klart, moderat, østlig vind og dønning. Kl. 12.30 fmd., 23de, ble skipet torpedert. Intet tegn til submarine var observert fra skipet. Eksplosjonen var voldsom og antas å ha truffet mellom No. 3 luke og maskinen på styrbord side. Føreren oppholdt seg i øyeblikket på båtdekk, babord side. Skipet begyndte å synke øyeblikkelig med akterskipet. Alarmklokker ble etter eksplosjonen slått på, samt "stopp" slått i maskinen. Da det ingen anledning var til å sette livbåter på vandet, hoppet samtlige vakthavende i sjøen, umiddelbart deretter føreren. Vannet kom da inn over båtdekket. Skipet sank meget hurtig, antas under ett minutt. Etter å ha kommet til overflaten observertes en flåte like i nærheten, hvor R. Brun samt jeg sev kom oppå. Straks etter kom submarinen tilsyne, hvorfra det ble spurt om skipet navn og størrelse. Deretter forsvandt submarinen. Samme dags ettermiddag, kl. 3.30, ble de overlvende, ialt 8 mann opptatt av en engelsk corvet og innbragt til Georgetown, Br. G. Det ble krysset rundt i ca. en time etter mulige survivors, men uten resultat.

    Ankom til Georgetown kl. 1.00 fmd. den 25/9-. Tre mann ble straks bragt til hospital for behandling og de øvrige til Navy & Merchant Seamens's Club.

    Den 6/10 ble samtlige sendt pr. fly til Port of Spain, hvor ankom kl. 6.30 emd., s.d.

    De omkomnes navn er:

    1. styrmann Leif Jacobsen

    2. styrmann Eivind Muller

    3. stymann Finn Birkeland

    Stuert John W. Berner

    Kokk Einar Messel

    Matros Ragnar Wist

    Matros E. Andersen

    Matros N. K. Nilsen

    Messegutt Oman Kekklu

    1. maskinist Oskar Pedersen

    2. maskinist Frode Johansen

    3. maskinist Harald Svendsen

    Donkeymann Ingolf Sjursen

    Fyrbøter Erik Burud

    Fyrbøter Einar Skavøy

    Nortraship, New York, den 27/10-1942

    J. E. Jensen, Fører, ex "LINDVANGEN"