Maritime inquiry 1939 - 1945

The information below regarding ships in the Nortraship fleet is a direct transcript of the original source "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". The informasjon is collected from maritime inquiries held during and right after the war. The information may differ from the other quality assured information in Krigsseilerregisteret.

Date
April 6, 1944
Location
45g 5m N.br., 35g 20m V. lgd.
Cause
Torpedert [av tysk ubåt]
Cargo
Stål, props, trelast
Route
Halifax N.S. - Loch Ewe
Crew list
Komplett
Survived
36
Captured
0
Deceased
3 [3]
Missing
0
  • Abstract

    Date
    April 17, 1944
    Location
    Glasgow
    Administrator
    Generalkonsul L. Offerdahl

    ...

    Framstod skibets fører Einar Haugland og framla en av ham forfattet rapport angående begivenheten ...

    ...

    Kapteinen henholdt seg til rapporten og tilføiet at samtlige skibets papirer med undtagelse av et foreløbig hyreregnskap gikk ned med skibet. Også de hemmelige konvoiinstruksjoner gikk tapt. Livbåten som tok op 17 mann ble sluppet da de reddede ble tatt ombord i "Chelmer". Kapteinen har ikke de 3 forulykkedes personalia som kan fåes fra Nortraship, London.

    Ta torpedoen kom lå kapteinen nede og sov. De tok ca. 20 minutter før skibet gikk ned, men midtskibs dekket kom straks under vannet. Alle lys var blendet.

    ...

    1ste vidne ((Anker Marthinsen, 2nen styrmann) var bekjent med kapteinen s rapport som han henholdt seg til og tilføiet at han hadde vakt på broen i torpederingsøieblikket. Han hadde hatt vakt siden kl. 12, og hadde i den tid ikke opdaget noget mistenkelig. Det var månelyst, men vidnet så ikke noen ubåt. Midtskibet kom med en gang under vann og vidnet kom seg op i styrbord livbåt.

    ...

    2net vidne (Johan Rossehaug, 3dje maskinist) var bekjent med kapteinens rapport som han henholdt seg til og tilføiet at han hadde vakt i maskinen da torpederingen fant sted. Han var på veien opp da torpedoen kom, men har ikke noen klar forestilling om hvorledes han kom seg opp på dekk. Vidnet er temmelig sikker på at de tre forulykkede ble drept i maskinrummet, som straks ble fyldt med vann.

    ...

    3dje vidne (Nils Iversen, matros) hadde intet å bemerke til kapteinens rapport som han ble gjort bekjent med og tilføiet at han hadde hatt ukik på broen ca. 20 minutter da torpedoen kom. Det var klart månelys, men vidnet hadde ikke sett noget mistenkelig. Da torpedoen kom ble han slengt rundt, men kom seg ned til styrbords livbåt.

    ...