Maritime inquiry 1939 - 1945

The information below regarding ships in the Nortraship fleet is a direct transcript of the original source "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". The informasjon is collected from maritime inquiries held during and right after the war. The information may differ from the other quality assured information in Krigsseilerregisteret.

Date
May 17, 1942
Location
Ca. Nbr. 43 06 Wlgd. 67 20
Cause
Torpedert [av tysk ubåt]
Cargo
Trelast
Route
Philadelphia - Halifax - England
Crew list
Komplett
Survived
23
Captured
0
Deceased
1 [1]
Missing
0
  • Journalutdrag fra S/S "SKOTTLANDS" Krigsforlis 17/5-1942

    Tirsdag den 12te kl. 19.00 avgikk fra Philadelphia til Halifax for å ta convoy. Anløp New York den 13/5 kl. 22.15 for å ta kystlos ombord.

    Torsdag den 14de kl. 01.45 avgikk fra New York, og styrte oppover Long Island Sound efter lodsens anvisning. Fikk tåke på turen, og måtte ankre flere ganger.

    Lørdag den 16de kl. 16.20 ankom Cape Cod Kanalen. Kl. 18.20 var igjennom kanalen, og styrte derefter kurser efter instrukser fra British Naval Authorities. Kl. 21.00 passerte Cap Cod fyr ca. 3' av.

    Søndag den 17de Mai. Stille pent vær, SO vind. Kl. 12.00 avholtes kanonøvelse, nesten hele mannskapet var på dekk. Der blev skutt 4 skudd efter mål. Kl. 12.10 og nettop ferdig med øvelsen blev skibet torpedert fra b.b. side. Antagelig 2 torpedoer, hvorav den føste traff agterskibet mellem 3 og 4 luken. Den annen antas å ha truffet midtskibs i forkant av fyrrummet. B.B. Livbåt smadret under eksplosjonen, motorbåten kantret og ubrukbar. Samtilige av mannskapet, ialt 23, gikk i st.b.libbåt, som blev satt på vannet under meget vanskelige omstendigheter, da skibet krenget sterkt over til b .b.

    Omtrentlig kl. 12.20 var mesteparten av skibet under vann, og ca. 12.35 var båten forsvunnet. Det siste som såes var baugen.

    Endel av manskapet blev satt på de to flåtene som lå og drev, og kapteinen rodde da med resten av folkene rundt ulykkesstdet for å lette efter forulykkede fyrbøter Folke Norrbin fra Sotckholm, som var på fyrdørken da torpederingen skjedde. Man så intet tegn til ham. Det antas han blev drept under eksplosjon. De som stod på kanonbroen da eksplosjon intraff, blev slengt rundt omkring, og vlev mere eller mindre skadet.

    Det bemerkes at man hadde sett patrolfly mellem 10 og 11 om formiddagen. Omkring 12.45 kom der igjen et patrolfly og kretset da rundt ulykkesstedet en tid, hvorefter det fløi innover og praiet en Nova Scotia kutter, som var på vei til Boston, Kutteren kom så til stedet og tok samtlige av mannskapet ombord. Dette var omkring 13.30.

    Mandag den 18de kl. 08.00 ankom Boston, og ambulansen var på stedet og tok 4 mann til hospitalet. 1ste Mask. Nils Olsen og matros Karl Myrseth var meget hårdt kvestet, lettmatros Edouard Simard og messegutt Philip Seils var lettere skadet. 2den styrmann Ugstad og 2den Mask. Ludvigsen blev også tatt under legebehandling, men slapp hospitalopphold.

    Kutteren, som tok op mannskapet, var O.K. Servise 4 fra La Have Nova Scotia, Kaptein S. E. Himmelman.

    Omtrentlig plass hvor torpedert var Nbr. 43 06 Wlgd 67 20.

    Under torpederingen var kapteinen, 1st styrmann og 3dje styrmann på broen, lettmatros B. Stenlund var tilrors.

    At dette er i overensstemmende med dagboken, bevidnes av:

    L. Jensen, Fører

    K. Næss, 1. Styrmann

    Y. E. Andersen, Matros/Skytter