Maritime inquiry 1939 - 1945

The information below regarding ships in the Nortraship fleet is a direct transcript of the original source "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". The informasjon is collected from maritime inquiries held during and right after the war. The information may differ from the other quality assured information in Krigsseilerregisteret.

Date
September 10, 1942
Location
N. 51o 30' - W. 27o 55'
Cause
Torpedert [av tysk ubåt]
Route
Clyde - Curacao
Crew list
Komplett
Survived
37
Captured
0
Deceased
0 [0]
Missing
0
  • Journalutdrag. M.T. "SVEVE" på reise fra Clyde til Curacao. September 1942.

    Fredag 4 september avgik fra Clyde. Skibet i enhver henseende i full sjødygtig stann.

    Torsdag 10. september kl. 12.55 blev skibet torpedert på bagbord side i nr. 5 hovedtank som var nesten tom, ca. 4 minnuter efter var begge nr. 5 hovedtanker samt pumperummet fulle av vand. Skibets position var da N.51.30 _ W.27.55. Ingen undervannsbåter var at see i farvandet.

    I babords nr. 5 hovedtank var hele siden under summertanken borte, bunden på nr. 3 summertank var borte samt var skottet til styrbords tank sprengt og ca. 20 store huller i skibets side synlige over vandet.

    Dekket over nr 3 summertank var oprevet og sprukket, likeledes var løpebroen oprevet og styretelemotorledningen brutt over, samt var bunkersledningen og lasteledningen brutt over.

    Kl. 1.05 eftm. bestluttedes at forlate skibet, efterat skaden var undersøkt av fører, maskinmester og styrmann.

    Kl. 13.15 blev samtlige 4 båter satt på vannet, hver båt fuldt bemannet.

    Kl. 13.50 blev samtlige mannskaper tatt ombord i korvetten K. 152. Efter samråd med korvettens fører blev det bestluttet å senke skipet med kanonild. Efterat ca. 15 skudd var avfyrt mot skipet, besluttedes at sende mannskap ombord for at åpne op alle skipets tankventiler for at skipet skulde synke fortere.

    Skipets 1. styrmann, 2. styrmann, 2. maskinist og en matros gikk med over til skipet. Efterat alle ventiler var åpnet kom folkene tilbake igjen og Kl. 19.35 sank skipet med akterenden først.

    Det kan bemerkes at veiret var bra ved torpederingen med tung baugsjø.

    St. Johns den 19 september 1942

    M. J. Øverås, 1. styrmann

    M. Henriksen, Maskinmester

    H. Hansen, Fører