Maritime inquiry 1939 - 1945

The information below regarding ships in the Nortraship fleet is a direct transcript of the original source "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". The informasjon is collected from maritime inquiries held during and right after the war. The information may differ from the other quality assured information in Krigsseilerregisteret.

Date
January 25, 1942
Location
39o0' Nord 74o7' Vest
Cause
Torpedert [av tysk ubåt]
Cargo
Fuel oil
Route
Curacao - New York
Crew list
Komplett
Survived
40
Captured
0
Deceased
0 [0]
Missing
0
  • M/T "VARANGER". JOURNALUTDRAG FRA SKIBETS TORPEDERING, den 25. januar 1942.

    Den 16. januar 1942 avgikk fra Curacao bestemt til New York med ca. 12750 tonn fuel oil.

    Middel Dypg. 29'6". Reisen forløp uten uheld til den 25. januar kl. 03.00. Man hadde skibet mørklagt og gikk med blendede sidelanterner og fortopp.

    Den 25. januar 1942 kl. 3.00 blev man truffet av en torpedo på b.b. side mellem formast og broen. 2. styrmann, rormann og utkikk var på broen.

    Eksplosjonen knuste b.b. livbåt midtskibs og satte radiostasjonen ut av funksjon. Maskinen blev stoppet. Alle kodebøker kastet overbord i blyposer.

    Der blev gitt beskjed omå låre stb. livbåt midtskibs, og motorbåten akter om stb.

    Da styrbords livbåt var kommet på vannet, og motorbåten halvt låret fikk skibet torpedo nr. 2, som traff mellem aktermast og poppen, ca. kl. 3.05.

    Et par minutter etter var alle mann i båtene, hvoretter man satte fra og kom aktenfor skibet, som da var begynt å synke.

    Ca. kl. 3.11 fikk skibet torpedo nr. 3, som satte det i brand, på samme tid som akterskibet gikk ned, hele forskibet var innhyllet i røk.

    Man begynte nu å ro for å komme klar u-båten som nu kom opp.

    Der blev rodd vestover. Senere blev livbåten tatt på slep av motorbåten.

    Senere kl. ca. 8.45 møtte man to fiskebåter, disse assisterte oss inn til Coast Guard Stasjonen på Sea Island Inlet, N.J., hvor man ankom kl. 12.45.

    1. styrmann Arnfinn Krokeide blev innlagt den 26. januar på hospital i Philladelphia, da endel ribben var skadet.

    6 andre av mannskapet hadde lettere skader, og blev behandlet for disse. Været var under torpederingen rolig med en siktbarhet fra 1/2 til 1 nautisk mil.

    Harry Karlsen, matros

    Kåre Brevik, matros

    Carl Horne, fører

    Wilh. Wilhelmsen, 2. styrmann