M/S Guri

Shipyard

Name
Framnæs Mek.Verk., Sandefjord
Build year
1923
Yard number
97
Month of delivery
Mai

Other

  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
199
Net tonnage:
114
Deadweight:
280

Engine

Propulsion:
Bolinder
Engine size:
BHK 160 NHK 44
Built by:
J & C. O. Bolinders Mek. Verkstad AB, Stockholm.

Dimensions

Length:
29,50m
Beam:
7,19m
Draft:
2,49m
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    Hjemmeflåten 2.verdenskrig.

    5/1923: Den Norske Amerikalinje A/S, Kristiania / Oslo - GURI
    /1946: Bernt Sandøy m.fl., Molde - GURI
    /1948: A/S Inger (Jacob Kjøde) Bergen -  GURI
    /1953: Alf Nygaard, Bergen -  GURI
    12/1956: Odvar Myklebust, Bergen - ROSLAGEN
    /1957: ny motor: Union   BHK 150    Fart: 8 knop
    9/1964: Ragnvald Vadseth, Oslo / Bergen - ROSLAGEN
    /1966: Ragnvald Vadseth, Oslo - ROSLAGEN
    /1974: Jan Vadseth, Oslo - ROSLAGEN
    3/1975: Johan Mostraum P/R, Bergen - ROSLAGEN
    /1977: Johan Mostraum,Nattveit, Bergen - ROSLAGEN
    /1977: ny motor: General Motors   BHK 365   
    4/1984: Sank ved kaien Hjelmås med sandlast.Hevet.
    5/1984: omdøpt - TOPPFJELL
    4/1985: Magne Farestveit, Hjelmås, Bergen - TOPPFJELL
    12/1990: Kondemnert 6/12-199 og strøket skipsmatrikkelen

    Maskineri
    Raaoljemotor 2 cylindere 2 S.C. S.A. Maskineri bygget ved J& C.G.
    Bolinders Mekaniska Verksted AB. Stockholm.

    Se også
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsg.html#Gu