D/S Hai Tung

Other names
ex Mai,ex Roa,ex Albert Clement
Call sign
LERW - LCTK - WNPM
Shipping company
Wallem & Co.,Bergen
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
A/G Neptun, Rostock, Tyskland
Build year
1904
Month of delivery
Mars

Maritime inquiries 1939 - 1945

Other

Tonnage

Gross tonnage:
1.187
Net tonnage:
701
Deadweight:
1.850

Engine

Propulsion:
Triple 3 cyl.
Speed:
9 knop

Dimensions

Length:
234.7'
Beam:
35.4'
Draft:
14.3'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    3/1904: Otto Ielck,Rostock,Tyskland - ALBERT CLEMENT
    /1916: Oppbtrakt av The British Admirality (Disp.Everett & Newbigin)Newcastle,UK. - ALBERT CLEMENT
    /1922: John Kelly Ltd.,Belfast - ALBERT CLEMENT
    /1923: A/S D/S Roa (Eriksen & Andersen) Bergen - ROA
    /1932: Rasmus F.Olsen, Bergen - ROA 
    /1933: A/S D/S Mai (August Kjerland) Bergen - MAI
    6/1937: D/S A/S Ask (August Kjerland & Co) Bergen - MAI
    11/1938: Wallem & Co.A/S,Bergen - HAI TUNG
    12/1941: Avgikk Bangkok den 4/12 for Singapore og forsvant med en besetning på 50 personer. Torpedert 7. desember 1941. (Nortraships flåte. 2. Hegland).

    Maskineri
    Triple dampmaskin-3 cylindere diam.16.1"-25.6"-41.7". Maskineri bygget ved A.G. Neptun, Rostock, Tyskland. Kjeler samme.


    12/1941: "Den 7. desember må HAI TUNG ha ligget sydkurs i havet utenfor Khota Bari, som var japanernes sydligste landstigningspunkt. Det må ansees temmelig sikkert at de japanske ubåtene holdt oppsikt med de vanlige skipsrutene til Singapore og ikke lot noe slippe forbi som kunne røpe over radio hva de så eller snart ville få se dukke opp over horisonten. HAI TUNG forsvant sporløst. Den naturligste forklaringen er at skipet ble utslettet av en japansk ubåt som i denne kritiske fasen av operasjonene ikke kunne bekymre seg med å ta fanger". (Nortraships flåte. 2. Hegland, s. 9)            

    Minnehallen i Stavern skriver :
    Var på reise fra Bangkok til Singapore med ris og stykkgods. Fartøyet forsvant sporløst, men ble trolig 7. desember 1941 torpedert av japansk ubåt utenfor Khota Bari, nær japanernes sydligste landstigningspunkt på Malakka-halvøya. Det er nærliggende å tro at skipet ble utslettet av japansk ubåt, som i denne kritiske fase av krigsoperasjonene ikke kunne bekymre seg med å ta fanger. 8 nordmenn og 42 kinesere omkom.

    De norske som omkom med D/S HAI TUNG:
    Martin Emil Hansen - Skipsfører
    Mathias Hansen - Skipsfører
    Aasmund Flatøy - 3. maskinist
    Halfdan Sigurd Osnes - 2. maskinist
    Lauritz Bernhard Larsen - Maskinsjef
    Ingbortius Johansen - Styrmann
    Sverre Jenssen - Skipsfører
    Arnold Brox-Larsen - Styrmann

    Se også
    http://www.warsailors.com/singleships/haitung.html

    Nettside for japanske u-båter Combinedfleet.com skriver at Hai Tung ble senket 11. desember:
    "11 December 1941:
    I-56 shells and sinks the 1,186-ton Norwegian merchant HAI TUNG en route from Bangkok, Siam (now Thailand) to Singapore with a cargo of rice and general supplies at 05-08N, 104-32E with all of her 50-man crew." (http://www.combinedfleet.com/I-156.htm)