D/S Hydra II

Call sign
WMHK - LEDS
Class
DNV1A1
Shipping company
Bruusgaard, Kiøsterud & Co.,Drammen
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
The New Engieering & Ship Building Works, Shanghai, China
Build year
1919
Yard number
354
Month of delivery
Januar

Maritime inquiries 1939 - 1945

Other

  • Participant in WW2
  • Torpedoed, 12.12.1941
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
1.375
Net tonnage:
823
Deadweight:
2.000

Engine

Propulsion:
Triple 3 cyl.
Engine size:
Nhk 168 - Ihk 924
Speed:
9.5

Dimensions

Length:
242.7'
Beam:
37.2'
Draft:
15.0'
  • Historikk:

    1/1919 - Levert som HYDRA II for Bruusgaard Kiøsteruds D/S A/S (Bruusgaard Kiøsterud & Co.), Drammen
    1937 -  Overført til Bruusgaard Kiøsterud Skibs-A/S (Bruusgard, Kiøsterud & Co.), Drammen
    4/1940 - Disp. overtatt av NORTRASHIP
    12.12.1941 - Torpedert og senket ved en feiltagelse av amerikansk ubåt USS S 38 (Cdr. Chapple) V av Cape Calavite, Mindoro, Filipinene. Fartøyet var på reise Bangkok - Hong Kong da man fikk melding om krig i Østen. Kursen ble lagt om for å gå til Manilla. Amerikaneren trodde han hadde en japaner på kornet i denne første amerikanske torpedering under krigen. 41 mann omkom. 9 mann fløt på vrakgods til de dagen etter ble berget av svensk M/S COLUMBIA og ført til Fremantle W.A. (Kilde: Warsailors.com).


    Minnehallen i Stavern skriver:
    D/S HYDRA II var på reise fra Koh-Sichang til Hongkong med 2.000 tonn ris og salt da krigen med Japan brøt ut. De seks norske offiserene besluttet å føre skipet til Filippinene. Ankom Manila 12. desember 1941 og lå 2 n. mil av land med alle lys slukket. Situasjonen i Manila var spent. Samme kveld observerte vakthavende styrmann stripen av en torpedo som kom fra landsiden. Torpedoen traff forenom midtskipet. Styrehus og bestikk ble blåst bort, og livbåtene kom i uorden. D/S Hydra II sank under benene på de overlevende i løpet av to minutter. I ettertid har man ikke funnet annen forklaring enn at torpedoen må ha kommet fra en amerikansk ubåt på vakt ved havne innløpet. Tre nordmenn og 38 kinesere omkom. Bare tre offiserer og seks kinesere reddet livet på vrakgods som fløt opp.

    De norske som omkom:
    Gunnar Sande                        - 2. Maskinist
    Lars Røed                              - Skipsfører
    Hjalmar Marinius Nilsen          - 1. Styrmann
    Karl Alfred Jacobsen               - Maskinsjef

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/hydraII.html

    Amerikanske undervannsbåter 2. verdenskrig 

    Maskineri:
    Triple dampmaskin - 3 cylindere- diam 17.5-28.5-48. Bygget ved The New Engieering & Ship Building Works LTD. Shanghai, China.
    kjeler samme.