v/H. Larsson-Fedde.
Hjemmeflåten 2. verdenskrig.
11/1930: Skips A/S Varild (Alf Jakhelln) Oslo - ATTILA
1940: Skips A/S Varild (Alf Jakhelln A/S) Oslo - ATTILA
1940: Beslaglagt av tyske Kriegsmarine.
1945: Skips A/S Varild (Alf Jakhelln A/S) Oslo - ATTILA
1954: Nav. Estelar S. A. (F. M. Preda) Panama - RIO DEVA
1/1955: T. W. Ward Lth., Inverkeithing for opphugging. Ankom 30/1-55.
Kapteiner Carl Danielsen og K. Larsen.
Harry Nordal var maskinist ombord i ATTILA og skriver dette om motoren:
Til informasjon kan jeg nevne at motoren på Attilla, har jeg gått og klappet på, i nesten fire år, så den kjenner jeg godt. Temeraturmåleren var håndflaten, vet du. Det var en 8 sylindret 2-takts Sultzer krysshode-motor, direkte koplet. 700 mm boring og luftinnblåsing av brennstoff. Stemplene var sjøvannskjølte via teleskoprør. Når vi kom inn i ferskvann, eksempelvis i Panamakanalen, løsnet kjelestensbelegget, tettet opp og ga oss adskillig trøbbel. Senere ble det ombygd til oljekjøling. I forkant var det montert spyleluftpumpe og kompressor. Ved 110 omdreininger ytet den 4000 hp. Den kunne i korte perioder kjøres opp i 115 omdreininger, men likte det ikke. Av verdier som måtte kontrolleres hver vakt var Startluft 30 kg og innblåsing av brennstoff 60 kg. Smøreoljetrykk 5 kg. Spyleluft 1,2 kg. Det var motoren i korte trekk.
Se også:
http://www.warsailors.com/homefleet/shipsa.html#As