M/S Ringar

Other names
ex Handicap
Call sign
LCKR - LCNF
Class
DNV1A1
Shipping company
Olav Ringdal, Oslo
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Oslo, Norge

Shipyard

Name
Rosenberg mekaniske Verksted, Stavanger
Build year
1922
Yard number
51
Month of delivery
Januar

Other

  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
4.913
Net tonnage:
2.944
Deadweight:
8.863

Engine

Propulsion:
Sulzer
Engine size:
Nhk 700 - Bhk 2.700
Speed:
11 knop

Dimensions

Length:
415.3'
Beam:
54.7'
Draft:
25.5'
  • Historikk:

    Hjemmeflåten 2.verdenskrig.

    1916 - Bestilt som T/S ROSENBERG for A/R Vestlandske Lloyd v/Brødrene Olsen, Stavanger
    1920 - Kansellert. Kontrakten overtatt av Bruusgaard Kiøsterud & Co. Omgjort til M/S
    1/1922 - Levert fra Rosenberg Mek. Verksted til Bruusgaard Kiøsteruds D/S A/S Bruusgaard Kiøsterud & Co.    Drammen - HANDICAP
    1937 - Overført til Bruusgaard Kiøsteruds Skibs-A/S v/Brussgaard Kiøsterud & Co. Drammen
    1/1937 - Solgt til Ringdals Rederi A/S v/Olav Ringdal, Oslo - nytt navn - RINGAR
    4/1940 - Hjemmeflåten 2. verdenskrig
    7/1946 - Solgt til Decker & Montemurro Ltd., Buenos Aires, Arg. - nytt navn - CLELIA DECKER
    1949 -  Solgt til Incomfin, Zürich, Sveits/Panama - nytt navn -  MELIDE
    1951 -  Solgt til Anstalt Melide v/Italnavi Soc. di Nav. S.p.A. Panama
    1952 -  Solgt til San Antonio SA v/Cia. Armatoriale Italiana SAS, Venezia, Panama
    1953 - Nytt maskineri : 7cyl. 2T DV DM, Gebr. Sulzer, Winterthur
    1957 - Solgt til Overseas Enterprise Inc. v/Soc. di Gestione Marittima e Commerciale S.a.r.L. Panama - nytt navn - MONTREUX
    10.3.1967 - Ankom Kaohsiung for opphugging

    Maskineri: 
    2 stk. dieselmotorer 2 takt enkeltvirkende- 2 x 4 cylindere diam. 600mm. Bygget ved Sulzer, Frères, Winterthur, Sveitz.


    Se også:
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsr.html#Re