M/T Skotaas

Call sign
LDSK
Shipping company
Bugge,Iver, Larvik
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Larvik, Norge

Shipyard

Name
Caledon S.B & Eng. Co. Ltd., Dundee, Scottland
Build year
1931
Month of delivery
April

Other

  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
8.190
Net tonnage:
4.894
Deadweight:
12.308

Engine

Propulsion:
Gøtaverken
Engine size:
Bhk 3000
Speed:
11

Dimensions

Length:
451.10'
Beam:
59.20'
Draft:
26.00'
  • Historikk:

    4/1931 -Levert fra Caledon S. B & Eng. Co. Ltd., Dundee, Scotland til  rederiet Iver Bugge, Larvik - SKOTAAS

    Skipet var opprinnelig bestilt av det svenske rederi AB Alse, Malmø. Skips A/S Nanset v/Iver Bugge i Larvik tok over kontrakten.
    Skroget ble sjøsatt i Dundee den 18. november 1930 og slept til Gøteborg for utrusting. Utrustningen av skipet ble utført av AB Gøtaverken, Gøteborg. Skipet ble levert fra Gøtaverken 30. mars 1931. Skipet gikk så inn på et 10 års T/C med Anglo-Saxson Petroleum Co. Ltd. London.
    SKOTAAS seilte for Nortraship under hele 2. verdenskrig.
    SKOTAAS ble det skipet som tjente sin reder i lengst tid - 25 år.

    Skipet ble solgt fra Iver Bugge i 1956. Kjøpere var Wm. H. Muller & Co. N. V. Rotterdam, som betalte Br. pund. 130 000,00 for henne. Skipet ble sendt til Howaldswerke i Hamburg for å bli ombygget til malmlastefartøy. Ombygget fikk hun tonnasjen 12140 tonn dw. 8293 brt. 4205 nrt., og ble satt under hollansk flagg - LOUIS LANTZ med Rotterdam som hjemmehavn. Den 1. april 1960 kom hun til Amsterdam for reparasjon. Alderen på skipet hadde tatt sitt og hun ble liggende i Amsterdam ca. 6 måneder. Hun ankom 22. oktober samme år til Bruges for opphugging.

    Maskineri:
    2 stk. Dieselmotorer 4 takt enkeltvirkende. 7 sylindere x 2 diam. 550 mm. - Gøtaverken.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/skotaas.html