D/S Skytteren

Other names
Suevic
Call sign
LDIB
Shipping company
Yngvar Hvistendahl, Tønsberg
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1901
Month of delivery
Mars

Maritime inquiries 1939 - 1945

Other

  • Participant in WW1
  • Participant in WW2
  • Shuttled, 1.4.1942
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
12.358
Net tonnage:
7.276
Deadweight:
15.650

Engine

Propulsion:
Quadruple 8 cyl.
Engine size:
Nhk 925 Ihk 5000
Speed:
13.5

Dimensions

Length:
550.2'
Beam:
63.3'
Draft:
33.3'
  • Historikk:

    1901 - Bygget som passasjerskip SUEVIC ved Harland & Wolff Ld, Belfast for White Star Line's. 
    1907 - Grunnstøtte ved innseilingen til Plymouth - nær Lizard Ligth i lett tåke. 
    1/1908 - Reparert og satt i fart. Suevic var i drift igjen i januar 1908.
    1914 - Deltok i WWI som troppetransport og forsyningsskip under engelsk flagg frem til 1919.
    1920 - Levert tilbake til White Star Line's. 
    1928 - SUEVIC blir solgt til Hvalfangstselskapet Finnhval A/S/ Hvalfangstselskapet Skytteren A/S
    (Yngvar Hvistendal), Tønsberg for ombygging til hvalkokeri ved Krupp's Germaniawerft i Kiel.
    1940 - Internert i Gøteborg, Sverige som en av "Kvarstad"- skipene. 
    3/1942: Del av Operation Performance. Skipet forlot Gøteborg 31. mars 1942.
    4/1942: Senket av eget manskap 1. april 1942 utenfor Måseskjær. (Kilde: Sjømann: lang vakt. Hjeltnes).

    Maskineri:
    2 stk. dampmaskiner, quadruple exp., 4-sylindret, diam.: 22"-31,5"-46"-67".
    Bygget ved Harland & Wolff Ld, Belfast.
    Kjeler samme.

    Minnehallen i Stavern skriver.

    Hvalkokeriet D/S SKYTTERN var en av de såkalte "Kvarstadbåtene" som lå i svensk arrest i Gøteborg. 31. mars 1942 brøt hun ut sammen med 10 andre norske skip med kurs for England. Skytteren ble avskåret av tyske armerte trålere midtveis mellom Skagen og Kristiansand. Gjorde vendereis jaget av tyske fartøyer. Situasjonen var kritisk, og sammen med fartøyene Dicto og Lionel besluttet kapteinene å senke båtene med sprengladninger for at de ikke skulle falle i tyske hender. En fyrbøter om bord i Skytteren omkom, resten ble fanget av tyskerne, hvorav flere av de norske sjøfolk døde senere i krigen i tysk fangeleir.

    De norske som omkom:

    Gunnar Treu-Jacobsen             - Dekksgutt
    Sigurd Stenersen                    - 3. Maskinist
    Helge Lindboe                        - Messegutt
    Charles M. Lindvall                 - Fyrbøter
    Ragnar Johansen                    - Fyrbøter
    Herman Torfinn Johannessen   - Fyrbøter
    Erling Aaby                           - Messegutt
    Alf Harry Solli                        - Sjømann
    Ragnar Erling Johanson          - Fyrbøter
    Kristian Brede Olsen              - Donkeymann
    Lokkert Meier Oluf Olsen        - Fyrbøter
    Hans Oddsen                        - Tømmermann
    Alf Fredrik Næsje                  - Lettmatros
    Fritz Wilhelm Johansen          - 1. Styrmann
    Hans Norvald Hansen            - Elektriker
    Andreas Tangen Hansen         - Sjømann
    Olaf Hagen                           - Stuert
    Jonas Anton Christophersen   - 4. Styrmann
    Otto Bruness                        - 1.Telegrafist
    Roald Gunvald Angelo            - Sjømann
    Andreas Angel Andreassen     - Sjømann