M/T Thorshøvdi

Call sign
LJPG
Class
DNV 1A1 tankskip for oljelast
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Sandefjord, Norge

Shipyard

Name
Deutsche Werk A/G, Hamburg, Tyskland
Build year
1937
Yard number
172A
Month of delivery
September

Maritime inquiries 1939 - 1945

Other

  • Participant in WW2
  • Sunk by mine, 4.8.1943
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
11.311
Net tonnage:
6.897
Deadweight:
14.034

Engine

Propulsion:
M.A.N.
Engine size:
BHK 4100 NHK 990
Built by:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Speed:
12 knop

Dimensions

Length:
510.8''
Beam:
66.1'
Draft:
36.4'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde

    9/1937: A/S Odd (A/S Thor Dahl) Sandefjord - THORSHØVDI
    4/1940: Tjenste under Admirality (Royal Fleet Auxiliary) London, UK. - THORSHØVDI
    8/1943: Minesprengt av italiensk dvergubåt 4. august 1943 i Gibraltar, mens hun lå til ankers og brakk i to. Skipet lå i Gibraltar fra det ble sprengt og ble liggende der resten av krigen. En del av mannskapet fortsatte om bord for om mulig reparere skipet.
    1946: Skips A/S Oiltank (Hans H. Torgersen & co. A/S) Tønsberg - nytt navn - GIERT TORGERSEN
    Vraket slept til Newcastle, UK for reparasjon.
    1949: Skips A/S Oiltank (Torgersen & Vefling) Tønsberg - GIERT TORGERSEN
    1950: Skips A/S Oiltank (Georg Vefling) Tønsberg - GIERT TORGERSEN
    11/1954: A/S Tønsberg Hvalfangeri, Tønsberg - nytt navn - TEIE
    1960: A/S Albion Star, Sandefjord - nytt navn - TOTA
    1/1964: Eriksberg mek. Verksted, Sandefjord som losjiskip - nytt navn - ERIKSBERG
    9/1970: Solgt Spania for opphugging. Ankom Santander 3/9-70.

    Maskineri:
    Dieselmotor  2-takt/dobv. 8-sylindre, syl. dim.: 600 x 1.100 mm.
    Maskineri bygget av Maschinenfabriek Augsburg-Nürnberg A. G., Tyskland.

    I følge Nortraships Flåte bind 2 side 261 og 262:
    Det som virkelig hadde foregått i Gibraltar var følgende: THORSHØVDI, kaptein Arthur Svendsen, lå den 3. august 1943 til ankers på Gibraltar red sammen med flere andre skip. Kvelden og natten var stille, sjøen blank og rolig.
    I Algeciras, noen kilometer lenger inne i bukten i spansk farvann, lå et gammelt italiensk lasteskip, OLTERRA, som var blitt liggende igjen der da Italia gikk med i krigen i 1940. Det var fortsatt italiensk eiendom med italiensk mannskap. I største hemmelighet hadde den italienske marine i løpet av det siste året omdannet OLTERRA til base for froskemenn og bemannede torpedoer. Utvendig bar det rustne skroget alle preg av å være et dødt skip, men i rommet hadde italienerne innrettet verksted til overhaling av torpedoer. I en ensom villa i land hadde italienerne dessuten etablert en utkikkspost som ga fullt overblikk over den britiske ankerplassen.
    Allerede 8. mai hadde italienerne gjennomført et vellykket angrep mot ankerliggerne på reden og senket tre skip uten at britene fikk mistanke til OLTERRA - basen. Nå den 3. august satte kapteinløytnant Ernest Notari i gang et nytt angrep med tre bemannede torpedoer. Stille kom de ut av OLTERRA`s brønn etter mørkets frembrudd og beveget seg varsomt mot de utpekte skipsmål. Løytnant Vittorio Cella og kvartermester Eusebio Montalenti red torpedoen som hadde kurs for THORSHØVDI. Uten at noen om bord i tankskipet hørte eller merket noe uvanlig, festet italienerne tidsinnstilte sprengladninger under skipsbunnen og trakk seg like ubemerket tilbake til OLTERRA igjen.
    I de mørke morgentimer sprang ladningene. Først gikk det amerikanske HARRISON GREY OTIS. Minutter senere brakk THORSHØVDI i to av en undervanns eksplosjon. Mengder av tykk olje fløt ut i bukten i det en tredje eksplosjon senket det britiske STANRIDGE.
    Til alt hell gikk ingen menneskeliv tapt ombord i THORSHØVDI, men skipet måtte erklæres for totalvrak der det hadde sunket på grunt vann.

    Les også:
    http://www.warsailors.com/singleships/thorshovdi.html