M/S Berganger

Call sign
LKJM - LCXB
Class
DNV 1A1
Shipping company
Westfal - Larsen & Co., Bergen
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Nederlandsche Scheepsbouw Maats., Amsterdam, Nederland
Build year
1932
Yard number
215
Month of delivery
August

Maritime inquiries 1939 - 1945

Other

  • Participant in WW2
  • Torpedoed, 2.6.1942
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
6.826
Net tonnage:
4.229
Deadweight:
9.824

Engine

Propulsion:
Stork
Engine size:
BHK 6700 NHK 1582
Built by:
Gebr.Stork & Co.,Hengelo
Speed:
15,5 knop

Dimensions

Length:
464.4'
Beam:
61.2'
Draft:
27.4'
  • Historikk:
    v/H. Larsson-Fedde

    08/1932: Levert som BERGANGER til Westfal Larsen & Co A/S, Bergen
    06/1942: Torpedert og senket 2/6 av tysk ubåt U 578( Fregattenkapitän Ernst-August Rehwinkel) 
                   
     i pos. N 39.24', W 69.50' på reise Santos til Boston med stykkgods. 4 personer omkom

    BERGANGER, kaptein Alm Normann Nymann, hadde inntil nå vært engasjert i Westfal-Larsen Line mellom USA vestkyst - Brasil / Argentina. Nortraship prøvde å opprettholde denne linjen med så meget tonnasje at markedet kunne beholdes for norske interesser, men USA`s Maritime Commision hevdet at linjens skip kunne utføre en mer tiltrengt tjeneste ved å føre strategiske og kritiske varer mellom østkysten av Syd - Amerika og USA`s Atlanterhavs havner. BERGANGER ble derfor levert til den nye ruten den 4. mai 1942 og avgikk Santos den 16. mai med 9000 tonn stykkgods for Boston og New York Det ble Bergangers siste reise. Den 2. juni på høyde med New York i posisjon 3925 N 6950 W, etter at BERGANGER samme natt intetanende hadde vært målskive for fem bomskudd fra U-213, fikk U-578 - (Fregattenkapitän Ernst-August Rehwinkel) inn en torpedo i babord side midtskips. Maskinen stoppet, lyset gikk, SOS ble sendt t, og kaptein Nymann dumpet skipets hemmelige dokumenter over bord. Klokken var 14.30. Skytter Johan Vidnes rapporterer:Jeg hadde frivakt og var i min lugar da eksplosjonen inntraff. Jeg sprang opp på "poopen" til kanonen hvor jeg traff O. Brevik som da hadde vakt. Ubåten var ikke å se, og da skipet fikk mer og mer slagside, fikk jeg ordre om å hjelpe til med båtene. Mens vi arbeidet der, kom ubåten opp og vi skjøt to skudd som begge falt for langt, dessverre. Ubåten dykket med en gang, men vi sendte fire skudd mot stedet der den forsvant. Imens sank skipet mer og mer, og kapteinen ga ordre til å gå i båtene… Jeg fikk plass babord livbåt akter. 21 mann var kommet vel til rette i båten og hadde nettopp kuttet fangelinen, da torpedo nr. 2 traff skipet i tonnasjeluken i forkant av "poppen". Av den kraftige eksplosjonen ble alle mann kastet hulter til bulter i sjøen, og livbåten ble fylt med vann. Etter hvert svømte vi alle til båten og hang oss fast rundt ripen mens fire mann klatret opp i den for å lense den. Idet vi hang der, kom ubåten opp langs siden av oss. Sjefen, en mann i 30-års alderen spurte etter skipets navn, nasjonalitet og størrelse. De tok en mengde fotografier av oss som lå der. Etter noen minutter forsvant den…» KL. 14.50 kantret BERGANGER og gikk ned. I to timer strevet folkene med samle seg i båtene og på flåter.
    Fire mann var borte. De to brukelige livbåtene heiste seil for land for å skaffe unnsetning til de 13 som måtte ligge tilbake på flåtene. De innrettet seg som best de kunne for natten. De hadde mat og drikke nok, men sur, rå vind frå NØ gjorde at natten ble lang. Den 4. juni ble først den ene livbåten med 17 mann tatt opp av  BANADEROS, så ble flåten funnet av jageren MADISON og tilslutt ble de 13 i den siste livbåten reddet av et amerikansk fiskefartøy. Den 8. juni var alle overlevende samlet i New York.

    M/S Berganger`s torpedering. Utdrag av sjøforklaringen:

    På reise fra Santos med 9.000 tonn stykkgods for New York og Boston. Ble torpedert 2. juni 1942 av tysk U-578 i posisjon 3925 N og 6950 W, på høyde med New York. 21 mann var akkurat kommet i livbåtene og hadde nettopp kuttet fanglinen, da torpedo nr. 2 traff skipet. Av den kraftige eksplosjonen ble alle mann kastet hulter til bulter i sjøen, mens fire mann fikk lenset livbåten. Mens mannskapet hang der, kom ubåten opp i overflatestilling ganske nær, og der om bord begynte tyskerne ganske ivrige å fotografere de skipbrudne norske sjøfolkene. Etter noen minutter forsvant den. Livbåten med 17 mann ble berget 4. juni av et handelsskip, mens flåten ble funnet av en jager. De siste 13 i livbåt ble reddet av amerikansk fiskerfartøy. Fire mann omkom.

    Av mannskapet og passasjerer ble 43 berget og 4 omkom.

    Minnehallen i Stavern skriver:

    Berganger var på  reise fra Santos med 9.000 tonn stykkgods for New York og Boston. Ble torpedert 2. juni 1942 av tysk U 578 i posisjon 3925 N og 6950 W, på høyde med New York. 21 mann var akkurat kommet i livbåtene og hadde nettopp kuttet fanglinen, da torpedo nr. 2 traff skipet. Av den kraftige eksplosjonen ble alle mann kastet i sjøen, mens fire mann fikk lenset livbåten. Mens mannskapet hang der, kom ubåten opp i overflatestilling ganske nær, og der om bord begynte tyskerne ganske ivrige å fotografere de skipbrudne norske sjøfolkene. Etter noen minutter forsvant den. Livbåten med 17 mann ble berget 4. juni av et handelsskip, mens flåten ble funnet av en jager. De siste 13 i livbåt ble reddet av amerikansk fiskerfartøy. Fire mann omkom.

    De som omkom med BERGANGER:

    Arne Frank Bedringsås.                      Motormann, Lyngdal
    Einar Nicolai Nilsen.                           Elektrikker, Bergen
    Søren Pareli N. Schelderup.                Motormann, Fauske

    Lennart Larsson.                               Maskinasistent, Sverige

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/berganger.html

    Shipwreck location

    Latitude: 39.416667
    Longitude: -69.833333