D/S Saluta

Other names
Lothringen til 1915 - Moora til 1923 - Southern King til 1936
Call sign
GJZT
Class
LR100A1
Shipping company
The South Georgia. Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co. Leith. UK.)
Nationality
Great Britain flaggGreat Britain
Home port
Leith, UK

Shipyard

Name
A/G Weser, Bremen, Tyskland
Build year
1906
Yard number
149
Month of delivery
Mars

Other

  • Participant in WW1
  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
4.858
Net tonnage:
3.260
Deadweight:
6.261

Engine

Propulsion:
Quadruple 4 cyl.

Dimensions

Length:
409.6'
Beam:
52.7'
Draft:
27.8'
  • Historikk:

    3/1906 - Levert fra AG Weser, Bremen som LOTHRINGEN til Norddeutscher Lloyd, Bremen,  som kombinert pass./lasteskip på linjen Bremen-Australia.
    1914 - Beslaglagt i Australia i august ved utbruddet av 1. verdenskrig.
    5/1915 - Rekvirert av Commonwealth of Australia - nytt navn - MOORA
    1920 - Overtatt av kolonimyndighetene for India.
    12/1921 - Overtatt av Board of Trade, London. 
    12/1923 - Solgt til Southern Whaling & Sealing Co. Ltd. v/ Irvin & Johnson, Cape Town for ombygging til hvalkokeri - nytt navn - SOUTHERN KING
    11/1935 - Innkjøpt av Chr. Salvesen, Leith, Scotland.
    7.5.1936 - Nytt navn SALUTA etter ombygging til transportskip. 
    1940 - Seilte under annen verdenskrig i konvoifart.
    1945 - Som det eneste av selskapets kokerier og transportskip som ikke ble senket eller ødelagt under 2. verdenskrig kunne nær 40 år gamle SALUTA settes direkte i transport t/r Leith Harbour.
    11/ - 1951 Hugd opp ved T. & W. Ward Co., Barrow UK.


    Maskineri:
    Quadruple dampmaskin - 4 sylindere diam 24",34 5/8", 50" & 72" 27/32".
    Maskineri bygget ved AG. Weser, Bremen, Vest-Tyskland.

    Sources

    Lardex