D/S Woolgar

Call sign
LDTD - WQMV
Shipping company
Hans Borge, Tønsberg
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Swan, Hunter & Wigham Richardson, Wallsend, Newcastle, UK
Build year
1914
Yard number
944
Month of delivery
november

Maritime inquiries 1939 - 1945

Other

Tonnage

Gross tonnage:
3.060
Net tonnage:
1.811
Deadweight:
5.430

Engine

Propulsion:
Triple 3 cyl.
Engine size:
NHK 385
Speed:
11 knop

Dimensions

Length:
350.0'
Beam:
47.0'
Draft:
21.0'
  • HISTORIKK: 
    v/H.Larsson-Fedde

    11/1914: Melbourne S. S. Co. Ltd., Melbourne - WOOLGAR
    1931: Hans Borge & Co. A/S (Hans Borge) Tønsberg - WOOLGAR 
    1931: Hans Borge & Co. Ltd., St. Helier, Jersey - WOOLGAR
    1932: Hans Borge, Tønsberg - WOOLGAR
    1936: Borges Rederi A/S (Hans Borge) Tønsberg - WOOLGAR
    3/1942: Flyangrep 7. mars 1942 og senket av japanske bombefly ca. 150 n. m. SW av Tjilatjap på reise fra Colombo til Tjilatjap med last av kull og krigs matriell. (Kilde: Nortraships flåte. 2. Hegland).

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin 3 sylindere diam. 24"-39.4"-65".
    Maskineri bygget ved Swan, Hunter & Wigham Richardson, Newcastle, UK.

    «Fist From the Sky: Japan’s Dive-Bomber Ace of WWII”, Peter C. Smith, 2006, s. 191:

    D/S Woolgar ble angrepet og senket av et ukjent antall Type 99 «Val» stupbombere fra hangarskipet IJN Soryu.

    Andre kilder:

    D/S WOOLGAR ble angrepet og senket av japanske fly vest for Java 7. mars 1942. Om bord var det 38 kinesere, 6 nordmenn, en fra Estland, samt tre britiske skyttere. Seks kinesere og to briter ble drept under det japanske angrepet, mens 34 kinesere og 7 europeere fikk reddet seg om bord i to livbåter.

    Etter 12 dager skilte de to livbåtene lag. I den ene var det sju europeere og 17 kinesere. Deres rekordlange livbåtseilas på 88 dager endte med at alle kineserne omkom. Det gjorde også esteren Rudolf Valb. Fem nordmenn og en brite overlevde og kom fram til Andaman Island, hvor de havnet i japansk fangenskap. To uker senere døde Jens Limkjær av sykdom.

    I den andre livbåten døde 12 av 14 før de fant land. En av de to overlevende døde få dager senere av påkjenningene fra livbåtseilasen.

    WOOLGAR`S kaptein Marcus Iversen forlot det synkende skipet uten å finne de øvrige overlevende.
    Han seilte derfor alene i en livbåt i land på Sumatra og kom her i japansk fangenskap.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/POWs/imprisonment2.html

    Shipwreck location

    Latitude: -7.1
    Longitude: 104