Evakueringen av Batavia (Jakarta) og Singapore (1942)

. Copyright: Wikimedia Commons

Fotografi fra havneområde i Singapore kort tid før den japanske invasjonen. Folk forbereder seg på å bli evakuert fra øya.Copyright: Wikimedia Commons

Hentet fra bøkene: Handelsflåten i krig 1939-1945. Bd. 3. Sjømann, lang vakt, Oslo 1995: s. 465, og Handelsflåten i krig 1939-1945. Krigsseiler: krig, hjemkomst, oppgjør. Bind 4. Av Guri Hjeltnes, Oslo 1997: s. 33 og 46.

"Tre uker etter Pearl Harbor, i julen 1941, hadde Guam, Wake Island og Hong Kong falt. Malaya falt i januar 1942". "15. februar [1942] falt den britiske bastionen Singapore - "Østens Gibraltar" - på japanske hender[, britenes største militære katastrofe noen gang i Asia.] 32 000 indiske, 16 000 britiske og 14 000 australske soldater ble tatt til fange, mer enn halvparten av dem kom til å dø som japanske krigsfanger. [...] "Solskinnsfarten" langs kysten av USA, i den store farten mellom USA og Sør-Amerika, Kina, Japan og Filippinene, ble med ett blant de mest farlige".

De norske skip som deltok i evakueringen fra Batavia og Singapore januar og februar 1942 (http://ww1.convoyweb.org.uk/evacuation/):

Erling Brøvig. Konvoi SJ.4, 19-21. februar.

Hai Hing. Fra Singapore 12. januar.

Hai Lee. Konvoi SJ.5. Fra Batavia 20. februar, konvoi oppløst 22. februar. (førte også 10. november 1941 150 overlevende fra de to senkede britiske slagskipene Prince of Wales og Repulse inn til Tanjong Priok i Batavia.

Hermelin. Uavhengig, ikke i konvoi. Fra Singapore 4. februar.

Prominent. Konvoi SM.3. Fra Batavia 20. februar til Fremantle.

Seirstad. Konvoi SM.4. Fra Batavia 23. februar, konvoi oppløst 25. mars.

Vera. Fra Singapore 26. januar.