Utvalg av skip i Nortraship involvert i unike episoder og operasjoner (1940-1945)

Dette er en oversikt over skip som ikke er omtalt i andre temaartikler med lignende tema i Krigsseilerregisteret. Dette er kun et utvalg av episoder og operasjoner hvor norske skip var involvert.

Kildegrunnlag er blant annet Jon Rustung Hegland sine to bøker om Nortraship, Guri Hjeltnes bind 4 "krigsseiler", og Warsailors.com.

D/S ALASKA reddet 30. oktober 1942 53 personer fra det torpederte passasjerskipet President Doumer. Under redningen ble Alaska torpedert, men mannskapet klarte med hell å berge Alaska. Personer ble også overført til Alaska fra det torpederte skipet Tasmania. Mange av de reddede var skadet og fikk behandling ombord, og ble 12. november tatt inn til Tagus i god behold og skipet hadde også en stor del av lasten intakt.

M/S ANATINA: Først etter at de allierte brøt ut av Anziobrohodet på det italienske fastlandet den 25. mai og avanserte innover, kom et norsk skip til Anzio. I Anzio var det luftangrep følgende datoer: 31. mai fire ganger, 1. juni en gang og 7. juni to ganger. Kl. 00.05 10. juni gikk flyalarmen igjen og ca. 50 tyske fly angrep havneområdet. Anatina kom fra det i behold og avgikk samme dag for Napoli.

D/S BJØRKHAUG lå 16. juli 1943 ved kai i Alger og lastet skrapjern, tomme patronhylser og tyske og italienske landminer. Minene var sagt å være ufarlige. På ettermiddagen inntraff en voldsom eksplosjon som sprengte bort hele forskipet og midtskips bygningen ble totalt ødelagt. Akterskipet fløt med midtskipet delvis under vann. Besetningen akter kom i land ved egen hjelp, men de overlevende midtskips ble hentet av motorbåt, og sju sårede brakt til sykehus. Alle forut omkom, til sammen fire nordmenn, en danske, tre briter og en russer. Ødeleggelsene rundt skipet var meget store. Det oppsto flere eksplosjoner og branner i havneområdet, og man regner med at ca 1.000 mennesker ble drept, de fleste arabiske dokkarbeidere.

M/S BORGESTAD seiler i en konvoi på 19 skip øst for Azorene da konvoien blir angrepet av den tunge tyske krysseren Admiral Hipper. For å gi de andre skipene i konvoien en sjanse til flukt, tar Borgestad kampen opp med sin ene lille kanon og setter kursen rett mot det tyske krigsskipet. Hele mannskapet på 31 omkommer, og kaptein Lars Grotnæss blir posthumt tildelt Norges høyeste dekorasjon, "Krigskorset". Sju skip går ned, mens 12 skip slipper unna - mye takket være M/S Borgestads offer.

M/S BREñAS ble beskutt av ubåt 6. august 1942 skytter ombord handelsskipet svarte med 33 skudd fra kanonen. Ubåten dukket og forsvant, men neste dag ble skipet torpedert og senket av U-108.

M/S DAGRUN på reise fra USA til Midt-Østen med 3500 bomber, reddet den 26. mai 1942 i nærheten av Bermuda 17 mann fra britisk M/T Darina, torpedert en uke tidligere.

D/S DALVANGEN reddet desember 1942 23 engelskmann fra et torpedert skip, som hadde vært ni døgn i livbåtene. I januar 1943 reddet skipet 22 mann fra et torpedert amerikansk skip.

M/T ERLING BRØVIG, M/T ELSA, M/T SEIRSTAD, M/T HERBORG og tre andre utenlandske tankskip avgikk fra Melbourne i ballast den 30. januar 1942 til oljehavnen Palembang for å hente ut så meget olje som mulig. De kom seg til Palembang, under eskorte, og tre dager senere gikk meldingene ut på at det japanske angrepet mot Palembang var nært forestående. Alle skip i oljehavnen fikk ordre om å seile. Mer eller mindre lastet kom tankskipene seg klar av elven samme kveld.

D/S GALTESUND ble kapret etter avgang fra Flekkefjord 15. mars 1942 og seilt til Storbritannia. Kapringen ble utført av en bevæpnet gruppe norske sabotører ledet av 25 år gamle Odd K. Starheim. Skipet gikk inn i Nortraships tjeneste.

D/S GRACIOSA, M/S BRAGANZA og M/S BELRAY lå i Bombay 14. april 1944 og ble rammet da alliert skip Fort Stikine med 1500 tonn ammunisjon og 3000 tonn bomull i baller kom i brann og eksploderte. Graciosa ble vrak, Belray fikk store skader mens Braganza slapp fra det med lettere skader.

M/S HAI LEE førte 150 overlevende fra de to britiske slagskipene Repulse og Prince of Wales (senket 10. desember 1941) inn til Tanjong Priok i Batavia (nåværende Jakarta).

M/T HALLANGER var et av to bunkringsskip som fulgte de britiske marineenhetene inn i Middelhavet, da Malta i august 1942 måtte ha nye forsyninger koste hva det koste ville. Det var ingen norske skip innlemmet i selve konvoien. Om morgenen 10. august 1942, passerte konvoien - kjent som operasjon Pedestal - Gibraltar. Samme dag bunkret hangarskipet Eagle fra Hallanger og fikk forsyninger ombord. I nattemørket tok bunkringsskipene seg inn til Gibraltar igjen. De fikk melding om at Eagle var torpedert knapt et døgn etter å ha kastet loss fra Hallanger.

D/S HELLAS deltok i evakueringen av Tobruk, Libya, i juni 1942 og evakuerte 700 soldater og slepte en lekter med 600 tonn krigsmateriell i sikkerhet mot øst.

M/S HERMELIN: Da den amerikanske og engelske flåte skulle overta Hong Kong etter den japanske kapitulasjonen, sendte kommanderende admiral ut telegram til de deltagende styrker om noen var lokalkjent i farvannet utenfor Hong Kong. Kaptein S. Eliassen meldte seg, og som commodorefartøy gikk M.S. Hermelin i spissen for den allierte flåtestyrke inn på havnen i Hong Kong.

D/S K. G. MELDAHL: et norsk skip var ventet til de allierte i april 1941 med en særlig viktig last. Den 7. april anløp skipet Takoradi, Ghana, med 60 fly som var innlastet i New York. Var det noe britene trengte i Midt-Østen nettopp på denne tid, så var det fly. Der ble gitt ordre om at K. G. Meldahl skulle laste ombord i Takoradi så mange ytterligere fly som det kunne stue og fortsette til Suez langs den sikreste mulige rute, fortrinnsvis med eskorte. Eskorte kunne imidlertid ikke skaffes tilveie, men skipet ble beordret til å følge kysten nordover og nådde frem i god behold med sin viktige last.

D/S KOSMOS II holdt 19. januar 1942 på å kjøre i fullt på og ramme ubåt U-123. Kapteinløytnant Hardegen på ubåten hadde mellom 12. og 19. januar torpedert åtte skip ved USA og var tom for torpedoer. Ubåten var i overflatestilling på grunn av  motorproblemer, men klarte i siste sekund å få motoren i gang og komme seg unna i dypet.

D/S LØVSTAD: Et indisk skip med mer enn tusen mennesker ombord blir torpedert 16. mars 1944 mens det seiler i konvoi. Skipsfører på det norske skipet D/S Løvstad, Young Samuelsen fra Farsund, iverksetter en redningsaksjon med fare for eget skip og besetning. I løpet av fire timer blir 814 personer reddet opp fra sjøen. Dette var en av de største redningsaksjoner under hele krigen.

M/S REINHOLT hadde en 20 minutters kamp med U-725, hvor ubåten fikk inn 20-25 skudd fra sin kanon og Reinholt hadde forsvart seg og avfyrt 14 skudd. Ubåten dykket til slutt ned og Reinholt kom fra det.

M/S SKAGERAK og M/S VITO, sammen med et britisk skip, utførte oppdraget med å evakuere alle europeiske kvinner og barn fra de to fosfatøyene Nauro og Ocean Island i juli 1941. Dette ble gjort for sikkerhets skyld, da frykten for at Japans sterke sjømakt skulle bli kastet inn i krigen mot de allierte var hele tiden til stede.

M/S THALATTA: Tidlig i mars 1942 var planene lagt for et amfibieangrep mot den Vichy-franske marine- og flybase Diego Suarez på nordspissen av Madagaskar. Krigsskip, troppetransportskip og ti forsyningsskip (inkludert Thalatta) ankom i løpet av april til Durban, som skulle være utgangspunkt for operasjonen. Den franske garnisonen ble fullstendig overrasket og gjorde liten motstand.

M/S WASHINGTON EXPRESS plukket 14. august 1942 opp 9 overlevende fra M/S Moldanger som hadde vært til sjøs på flåte 47 døgn etter torpedering av eget skip.