Sjøforklaring 1939 - 1945

Informasjonen nedenfor vedr. skip i Nortraships flåte er direkte avskrift av orginalkilden "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". Informasjonen her er fra sjøforklaringer holdt under og rett etter krigen og kan derfor avvike noe fra den øvrige kvalitetssikrede informasjonen i Krigsseilerregisteret.

Dato
12. mai 1943
Posisjon
Nord-Atlanteren, ca. 9 dager ut fra Halifax
Årsak
Torpedert [av tysk ubåt]
Last
Stykkgods
Reiserute
Halifax - Liverpool
Mannskapsliste
Delvis
Reddet
39
Fanget
0
Omkommet
0 [3]
Savnet
3
  • Referat

    Dato
    24. mai 1943
    Sted
    Liverpool
    Administrator
    Konsul Vogt
    Merknad
    Ett navn for lite på mannskapsliste iflg. sjøforklaringen. Britisk kanoner?

    ...

    Føreren meddeler at han opholdt sig på undre bro da skibet blev torpedert.

    Føreren meddeler videre at alt ombord var i full orden. Alt redningsmatriell var i full orden. Alle 6 flåter kom på vannet i full stand.

    ...

    ... som 1ste vidne fremstod: 3. styrmann Lars Larsen ...

    Vinde som var vakthavende offiser da ulykken inntraff befandt sig på broen. Utkikken hadde sett noget på vannet tvers av b.b. og underrettet dette til vidnet. Vidnet opholdt sig på stb. side og sprang straks over til b.b. og så da noget skum på vannet. Forsøkte da å slå alarm, men rakk ikke dette da en torpedo straks traff skibet. 1. styrmann opholdt sig samtidig på bestikk-taket for å ordne noget med kompassen. Alarm blev nu slått. Enn fikk ialt 3 livbåter på vannet. 1 fra stb. side og 2 fra bb. side. Enn forsøkte også å få 4 livbåt på vannet, men dette umulig på grund av sterk slagside. Vidnet sammen med 1. styrmann hoppet nu i vannet fra stb. side. Vidnet hadde redningsvest på og det samme hadde 1. styrmann. Vidnet antar at skipet sank i løpet av 7 - 8 minutter efter torpederingen. Vidnet mens han lå i vannet så skipet synke. Vidnet så ikke mere til 1. styrmannen fra de begge hoppet i vannet. Vidnet svømte og kom sig op på noget vrakgods og blev senere tatt ombord bb. fordre livbåt. U-båten kom nu op og spurte efter skipets kaptein, skipets navn samt last. Vidnet fremholder at alle flåter fløt op. Alt var iorden ombord, og siste mønstring til livbåtene holdtes før avgang Halifax.

    ... som 2net vidne fremstod: Matros Thorbjørn Olsen ...

    Vidnet stod tilrors da ulykken inntraff og hørte utkikken rope at en torpedo kom og denne traff straks skipet. Vidnet slo alarm. 1. styrmann kom nu til og gav ordre om å gå i livbåten. Vidnet bragte med sig en sextant for å ha i livbåten. Vidnet kom sig ombord fordre bb. livbåt. Vidnet så 1. styrmannen sist på båtdekket. Vidnet så ingen av de andre omkomne. Vidnet foklarer at senere blev en tatt ombord en korvett. Alt ombord var iorden og ellers forklarer vidnet sig som 1. vidne.

    ... som 3. vidne fremstod: Telegrafist Oddleiv Rasmussen ...

    Vidnet opholdt sig i radiorummet da ulykken inntraff. Vidnet hørte intet før torpedoen traff. Vidnet stoppet og overtok vakten til 3. telegrafisten. Vidnet sendte ut signalene og S.O.S. Vidnet kom sig senere ut da det ikke var mere å gjøre. Tok på sig redningsvest og hoppet i vannet på stb. side, og efter en tid kom sig op på nogen vrakrester og siden ombord en av livbåten. Vidnet så intet til 1. styrmannen efter at han forlot skipet heller intet til de 2 andre omkomne. Alt var iorden ombord, og ellers forklarer vidnet sig som de foregående vidner.

    ... som 4de vidne fremstod: 4. maskinist Johannes Johansen Nygaard ...

    Vidnet var vakthavende offiser i maskinen da ulykken inntraff. Da torpedoen traff stoppet vidnet straks maskinen. Samtidig ringte alarmen i maskinrummet. Vidnet kom sig efter en tid op av maskinrummet, og tok på sig redningsvesten, likedan bragte med sig redningsdrakten. Vidnet hoppet i vannet og blev senere tatt op av en livbåt. Vidnet så intet til de omkomne. Alt ombord var iorden, og vidnet forklarer som de foregående vidner.

    ...