Sjøforklaring 1939 - 1945

Informasjonen nedenfor vedr. skip i Nortraships flåte er direkte avskrift av orginalkilden "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". Informasjonen her er fra sjøforklaringer holdt under og rett etter krigen og kan derfor avvike noe fra den øvrige kvalitetssikrede informasjonen i Krigsseilerregisteret.

Dato
22. august 1940
Posisjon
54 16 N, 23 08 V
Årsak
Torpedert [av tysk ubåt]
Last
Ballast
Reiserute
North Shields, Skottland - Sydney, Nova Scotia
Mannskapsliste
Komplett
Reddet
7
Fanget
0
Omkommet
13 [13]
Savnet
0
  • Rapport skrevet av kapteinen dagen etter at de overlevende var blitt tatt opp av s.s. "Trident"

    Torsdag 22. august. Liten NV bris og litt sjø. Kl. 12.00 var skibets possisjon N 54 34 N, W 20 14. Kl. 23.10 da vi var omtr. på 54 16 N, 23 08 V, ble skibet truffet av en torpedo i akterskibet mellem nr. 3 og nr. 4 rummet og begynte straks å synke. Da eksplosjonen inntraff var kapteinen, 2. styrmann Torp og rormann Vedvik på broen, mens lettmatros S. Dahl var på utkik på øvre bro. Disse fire gikk straks til babord livbåt og begynte å fire den av. Skibet var allerede sunket så akterskibet var under vann og begynte å få babord slagside. Disse fire, samt 1. styrmann Flem som nu var kommet til, gikk straks ibåten, huket ut taljene og begynte å skyve båten klar av davitene. Herunder huket akterste davit seg fast i båten så denne kantret. To mann hoppet overbord, og to andre hoppet opp på flåten som var plaseret på maskin skylightet. Kapteinen holdt fast i båten og ble dradd under med denne, men båten kom snart fri og fløt opp. Vi så da skibet stå vertikalt i sjøen med baugen opp. Herunder falt skorstenen ned og likeså brobygningen. Da skorstenen falt ned ble 1. styrmann Flem truffet på skulderen av den mens han lå på flåten. Det tok omtrent 1 1/2 minutt skibet ble rammet av torpedoen inntil det sank. Kapteinen kom seg opp på kjølen av den kantrete livbåt og ropte til de andre at de skulle komme over til båten. Jongmann Vedvik kom da bort, også 2. styrmann Torp og kokk Kristiansen. Kokken var uten klær og hadde en rift i høire hofte samt var såret i venstre skulder. Ubåten passerte oss med stor fart og spurte hvilket skib det var, hvilket vi oppga. Vi så da raketter bli avfyret fra en av flåtene, og vi begynte å rope til dem at de måtte forsøke å komme over til oss med flåten. Samtidig begynte vi å paddle fremover med hjelp av noe vrakgods inntil vifikk fatt på noen årer som fløt opp, og som vi da brukte, samtidig som de andre rodde mot oss. Etter ca. 2 timers arbeide kom vi sammen. Vi fant at begge flåtene var der med 1. styrmann Flem, matros Jamtø og lettmatros Dahl. Vi gikk straks igang med å rette opp båten, og da det var gjort begynte vi å lense den og samle sammen inventaret, hvilket vi fant med unntagelse av kompasset som var gått tapt. Etter å ha holdt på en stund og øse båten, fant vi at det var umulig å få den lens, og ved undersøkelse av båten fant vi at den hadde 2 huller ved akterstevnene. Vi gikk igang med å reparere skaden og fikk båten lens. Alt utstyret på flåten ble tatt ombord på båten og vi rigget opp mast og seil. Vi tok en av flåtene på slep inntil det lysnet av dag, og vi så at båten var i god stand. Da lot vi flåten gå og satte kursen østover.

    Da alle var våte etter å ha vært i sjøen, tok vi av oss de våte klærne, og fikk tørre tpper omkring oss samt oljeklær.

    Etter å ha talt de overlevende fant vi at 13 mann var omkommet. Kl. 10 så vi et skib forut om styrbord, og vi styrte nedover mot det. Det viste seg at skibet var s.s. "TRIDENT" av Newcastle. Vi ble tatt ombord kl. 11.15 og fikk den best mulige behandling.

    Ble landsatt i Sydney C.B.den 30te august. Da skibet sank så hurtig fikk vi ikke tid til å bjerge skibets papirer og dagbøker, så at disse gikk tapt.