Sjøforklaring 1939 - 1945

Informasjonen nedenfor vedr. skip i Nortraships flåte er direkte avskrift av orginalkilden "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". Informasjonen her er fra sjøforklaringer holdt under og rett etter krigen og kan derfor avvike noe fra den øvrige kvalitetssikrede informasjonen i Krigsseilerregisteret.

Dato
23. mars 1941
Posisjon
Ved sørvestkysten av Kreta
Årsak
Bombet [av tyske fly]
Reiserute
Pireus - Alexandria
Mannskapsliste
Komplett
Reddet
31
Fanget
0
Omkommet
0 [0]
Savnet
1
  • BESKRIVELSE OVER M/T "SOLHEIM" AV LARVIK FORLIS PÅ REISE FRA PIRÆUS TIL ALEXANDRA I BALLAST

    Fredag den 21. mars 1941.

    Avgikk fra Piræus kl. 1330 bestemt til Alexandria, blev formet i konvoy med 5 andre skip ved kl. 1500 tiden og fortsatte med 8 mils fart, eskortert av 3 distroyere.

    Lørdag den 22. mars.

    Kl. omtrent 1400 passertes SW kysten av Creta. Kl. 1845 samme dag blev konvoyen angrepet, efter sigende av 15 tyske fly som slap en masse bomber omver konvoyen, derav 5 a 6 store bomber, rundt "Solheim". Ingen direkte treff. En av de store bombene faldt ca. en meter fra skipets b.b. låring, hvilket forårsaket at bunnventilerne på b.b. side i maskinnrummet blev trykket inn med den følge at maskinrummet fyltes med vann, hoved- og hjelpemaskinen stoppet øieblikkelig og satte derved skipet ut av mannøver.

    For å avverge at skipet ikke skulle synke for dypt med agterskipet ved at maskinrummet blev fullt av vann, blev ballasten skiftet fra agtertanker til tankerne i forpart av skipet, dette blev utført ved at renne fra de fulle tanker agter til tomme tanker forut. Skipet kom derved på almindelig trim, tilsynelatende var alle tanker tette.

    Mannskaperne blev på skipet om natten. Vinden var vestlig med frisk bris til stiv kuling.

    Ved kl. 0700 tiden den 23. kom atter fly som forsøkte at senke skipet med lufttorpedoer, det blev da signaliseret fra den Greske destroyer, som hele natten holdt sig i nærheten av skipet, om at alle mann måtte forlate skipet øieblikkelig. Livbåtene blev satt på vannet, alle mann forlot skipet og blev optatt av den greske destroyer.

    På grunn av den store sjø kunne ikke destroyeren ta skipet i slæp, men blev det aransjert at sende ut slæpebåt fra Suda Bay for at forsøke at få skipet i havn. Kl. 1530 blev kapteinen og 4 mann satt ombord i slæpebåten for å avgå til ulykkestedet eskorteret av destroyeren, ved ankomst var intet at se til skipet, der blev søkt rundt helt til dagslys neste dag.

    Kaptein, styrmann, 3. styrmann, matros L. Johansen og lettmatros Georg Serten blev av slæpebåten lannsatt i Suda Bay. Det øvrige mannskap ialt 27 mann blev lannsatt i Piræus hvor de ankom den 25. mars ombord i den Græske destroyer.

    Dagbøkerne og skipets papirer er tapt, delvis under skipets forlis og delvis under ulykker på reisen.

    Alexandria 12. mai, 1941.

    Aksel Tidemann-Andersen, 1ste maskinist

    O. Bjønnes, Fører

    J. Kristian Hansen, 2. styrmann

    Addendum to statement dated Alexandria the 12th May 1941

    Concering the disappearance of chief officer Otto Marinius Stavnum-Hansen ...

    On arrival at Suda Bay on the 25th March, the undersigned, Captain O. Bjønnes, was offered by the local Naval Authorities the position as master of the ex Danish m.t. "Marie Maersk" now under the British flag and to appoint deck officers, which offer was accepted. Chief officer Otto M. Stavnum-Hansen was appointed chief officer and 3rd officer Leif Andersen was appointed 2nd Officer. A.B. Seaman Ludvik Johansen and ordinary seaman Georg Serten were also engaged onboard the "Marie Maersk" all entering on their duties the same day.

    After about one week's stay at Suda Bay the vessel was ordered to leave for Piraeus to discharge. Arrived at Piraeus on the 31st March.

    During the stay at Pireaus the vessel was bombed several times and finally set on fire, the crew were taken ashore and accomocated in the No. 3 field camp outside Athens to await evacuation.

    On the 23rd April, at about 17 o'clock, chief officer Stavnum-Hansen telephoned to me from No. 3 camp and said that he had received orders to leave the same day together with the rest of the crew of the "Marie Maersk" who were in the same camp, in all 20 men. From that time I have not heard anything from chief officer Stavnum-Hansen.

    3rd officer Leif Andersen and myself were sent from Athens on the 24th April and arrived at Alexandria on the 1st May via Suda Bay.

    Alexandria the 12th May 1941

    O. Bjøness, Master