Sjøforklaring 1939 - 1945

Informasjonen nedenfor vedr. skip i Nortraships flåte er direkte avskrift av orginalkilden "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". Informasjonen her er fra sjøforklaringer holdt under og rett etter krigen og kan derfor avvike noe fra den øvrige kvalitetssikrede informasjonen i Krigsseilerregisteret.

Dato
6. mars 1942
Posisjon
14 dager ut fra Trinidad, ca. 20 timers reise fra Freetown, 5o53' N. og 14o30'W
Årsak
Torpedert [av tysk ubåt]
Reiserute
Curacao - Trinidad - Freetown
Mannskapsliste
Komplett
Reddet
24
Fanget
0
Omkommet
0 [12]
Savnet
12
  • Forklaring fra 2. styrmann og 1. maskinist

    Kl. 8.30 om morgenen den 6 mars 1942 blev skibet rammet av to torpedoer med ca. 2 sekunders mellemrum. Den første torpedo rammet skibet på styrbord side i maskinrummet. Den andre antas litt forenfor. Skibet begynte straks å synke, og gikk ned med akterenden og forsvant på ca. 2 à 3 minutter. Styrbord livbåt var knust av eksplosjonen, hvorfor alle av mannskapet akterut sprang til for låre B.B. livbåt. Tiden ble for kort, og alle mann måtte hoppe i vannet. Det samme var tilfelle med midtskibs, hvor alt gikk ned med dragsuget. De overlevende reddet sig på to flåter. B.B. livbåt kom op med kjølen i været. Det lyktes siden å få tørnet båten og lenset den, hvorefter alle mann gikk over i livbåten. Det meste av dagen var nu gått, og vi benyttet den tid som var tilbake efter mørkets frembrudd med å lete efter muligens overlevende eller annet av interesse. Det fortsattes med roing hele tiden i nordlig rettning.

    Kl. 0045 den 7 mars blev vi funnet av H.M.T. "Kelt". Vi blev straks tatt ombord og ført direkte til Freetown.

    Da torpederingen fant sted var været stille og skyet. Skibet gjorde 10 1/2 mils fart, og zig zagget til 80% av distansen. Skibets posisjon var 5o53' N. og 14o30'W. Det blev ikke utsendt nødmelding.

    3 styrmann og utkikken var på broen. Føreren antas også å ha vært på broen.

    ...