Sjøforklaring 1939 - 1945

Informasjonen nedenfor vedr. skip i Nortraships flåte er direkte avskrift av orginalkilden "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". Informasjonen her er fra sjøforklaringer holdt under og rett etter krigen og kan derfor avvike noe fra den øvrige kvalitetssikrede informasjonen i Krigsseilerregisteret.

Dato
28. mars 1942
Posisjon
Ca. 300 mil øst av Kapp Hatteras
Årsak
Torpedert [av tysk ubåt]
Reiserute
Curacao - Halifax
Mannskapsliste
Komplett
Reddet
29
Fanget
0
Omkommet
8 [8]
Savnet
0
  • Referat

    Dato
    4. april 1942
    Sted
    New York
    Administrator
    Konsul J. Jorstad

    ...

    Framsto som 1. vitne Maskin-mester Arnold Abrahamsen ...

    ... Han forklarte at ved fartøyets krigsforlis var bl.a. kapteinen og de tre styrmenn omkommet. Samtlige journaler og dagbøker var gått tapt, men vitnet hadde etter hukommelsen oppsatt et journalutdrag som han framla.

    ...

    Vitnet henholdt seg til journalutdraget og tilføyde:

    Da torpederingen fant sted var fartøyet ca. 300 mil Øst av Kapp Hatteras. Det var belgmørkt, frisk bris, vindstyrke ca. 3-4; ingen tåke. Farten var ca. 10 mil. Fartøyet gikk ikke i konvoi.

    Før torpederingsøyeblikket hadde man intet usedvanlig bemerket. Kvelden i forevien (den 26.mars kl. 2100) hadde man mottatt telegram fra et annet fartøy, ca. 60-65 mil innenfor, om at det var brann forut, og med anmodning om hjelp. Man trodde imidlertid at dette kanskje kunne være en felle, og "Svenør" fortsatte derfor kursen uforandret.

    Da torpederingen skjedde, hadde vitnet frivakt og befant seg i lugaren. Tredjemaskinisten hadde vakt. Den første torpedoen var så kraftig, at det kjentes ut som om hele skipet skulle sprenges fra hverandre.

    Det hersket utmerket orden og disiplin under redningsarbeidet. Alt redningsmateriell var i god og forskriftsmessig stand og mørkleggingen ombord var total. De fleste av mannskapene hadde redningsdraketer, bl.a. de 3 som hoppet overbord. At de reddet sitt liv skyldes for en stor del redningsdrakten.

    Vitnet tilføyer at fartøyets kanon var i full orden og bemannet, men da det som nevnt var helt mørk, var det umulig å skyte.

    Vitnet vil utarbeide en komplett liste over de reddede og omkomne og sende den til Nortrahip og Generalkonsulatet. Besetningen var 37 mann, hvorav 8 er omkommet.

    ...

    Framsto som 2net vitne Båtsmann Nils Cornelius Nilsen, ...

    ... forklarte at han hadde frivakt da torpederingen skjedde. Vitnet sov, men ble vekket da torpedoen traff fartøyet. Vitnet gikk i styrbords livbåt og overtok kommandoen i denne. Redningsmateriellet var i forskriftsmessig stand og det hersekt god orden og disiplin under redningsarbeidet. Fartøyet var helt mørklagt. Vitnet benyttet redningsdrakten, som han fant utmerket.

    Framsto som 3dje vitne Tømmermann Anton Jakobsen ...

    ... forklarer at han hadde frivakt og lå og sov da torpederingen fant sted. Vitnet hører til babord livbåt og da denne alt var satt på vannet, hoppet vitnet overbord. Vitne lå ca. 10 minutt i vannet før han ble tatt opp av livbåten. Sjøen var full av olje. Vitnet hadde redningsdrakt på og mener at denne utvilsomt reddet hans liv.

    Fartøyets kanon var i orden og alltid bemannet. Redningsutstyret var i forskrifsmessig stand og mørkleggingen ombord var total.

    ...

    Famsto som 4de vitne Matros Wackenier Florent ...

    Han forklarte at han hadde stått til rors og var blitt avløst ca. 5 minutt før torpederingen fant sted. Vitnet hadde intet usedvanlig sett. Fartøyet var helt mørklagt.