Sigurd Marius Kjerstad

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

4. mars 1914

Foreldre

Far: Severin Kjerstad. Mor: Synnøve f. Furnes

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Kjerstad, Ålesund

Bosted

662, Park Ave. Conn.

Relasjon til fylke

Møre og Romsdal

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Kjente utdannelser

Styrmannskole (r)
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: 28633 London, 514 (90700) NY.

    Gift med (jf. London-kort): Tonny Kjerstad.

    Kjerstad skriver: "Fra 10/6-42 til 4/11-42 ble jeg utskreven til fast avløser på forskjellige norske båter under opphold i havnen i New York".

    Utdannet til reserve bevæpningsoffiser ved Base SSH Travers Island NY 15.2.1944.

    Avis "Lindesnes", Aage A. Wilhelmsen 4. oktober 2001, s. 7:

    "I boken "Skip og menn", skriver Birger Dannevig følgende: U.S.A. dro sammen svære styrker med henblikk på å gå videre mot selve Japan. Et av transportskipene var "Carl Oftedal", et Libertyskip som ble disponert av Nortraship. Det ble ført av kaptein Peder Kristian Pedersen, senere kaptein hos Th. Brøvig. Skipet kom til øya (Okinawa) lastet med 8700 tonn bomber [i 1945].

    Tre ganger måtte det ut i åpen sjø for å ri av hårdt vær. Det ble alltid formet konvoi, men kap. Pedersen fant dette altfor risikabelt med en slik last i rommet, idet en kollisjon kunne bety katastrofe. (Mange skip kunne ha gått tapt skulle "Carl Oftedal" ha eksplodert inne i konvoien). Og videre: Ved midnattstider, da uværet var på sitt verste og skipet rullet som besatt, hørtes plutselig kraftig dunk nede fra forskipet. 1. styrmann som ble sendt ned for å undersøke, kom tilbake med beskjed om at bombene, nede i nr. 1 underrom hadde arbeidet seg løs, og rullet ukontrollert alle veier. Det ble beordret mannskap til å sikre lasten. De protesterte til å begynne med, men de gikk straks til arbeid etter at kapteinen hadde forklart dem at hvis 8700 tonn bomber eksploderte, var det komplett likegyldig hvor på skipet de var. [...]

    Fra "Skip og menn": Ved tretiden om morgenen signaliserte et skip forenfor at man hadde hørt nødrop fra sjøen, og litt senere ble ropene hørt også fra "Carl Oftedal". Kaptein Pedersen betenkte seg noen få sekunder om han skulle gå til redning med bombene som herjet i rommet - men tok så i maskintelegrafen samtidig som det ble signalisert til aktenforliggende skip om å holde seg unna. Han manøvrerte hen mot ropene, satt på lyskaster og så tre mann i sjøen. Til tross for det svære havet fikk man styrbord motorlivbåt på vannet, og bemannet med 2. styrmann [Sigurd Marius Kjerstad] og fire matroser. Båten skar klar av skipssiden, de tre i sjøen ble reddet og i liner halt om bord i "Carl Oftedal", mens livbåten gikk ut for å lete etter fler. De tre var meget utmattet, men man fikk da ut av dem at de var av besetningen på et amerikansk krigsskip som var forlist i uværet. Det var gått så hurtig for seg at bare en del var kommet fra borde, og i flere tilfeller uten å ha fått på seg redningsvester".

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg

    Privat arkiv avgitt til Arkivet freds- og menneskerettighetssenter