Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.
Ex gratia-arkivet:
Registernummer under krigen: London 9246, NY 23802/91409.
Gift med (jf. London-kort): Maggie Andreassen, Tvedestrand.
Andreassen, Johannes f. i Tvedestrand 26.6.1889. Bosatt i Tvedestrand.
25.05.1905 Mønstret i Tvedestrand til bark ODD som førstereisgutt, mønstret av i Bremen
18.06.1908.
Mønstringer, se mønstrings liste.
Styrmannscertifikat for seil 25.07.1910. Skipsførercertifikat for seil 20.11.1916.
Skipsførercertifikat for dampskip 04.06.1925.
Ble 28.08.1939 i Arendal mønstret som båtsmann til M/T OLE JACOB og var ombord i dette
skip, da skipet som var på reise fra Singapore til Port Sudan via Colombo, ble kapret av
tysk raider ATLANTIS i det Indiske Hav den 10.11.1940. Med tysk prisemannskap ble "OLE
JACOB" ført til Kobe i Japan hvor de ankom 04.12.1940. Her ble de holdt som fanger
ombord i det tyske krigsskip SCHARNHORST som lå i Kobe havn. Den 10.12.1940 ble 18
av besetningen på 33 avmønstret ved det norske konsulats foranstaltning og sendt til
Nagasaki for videre reise til Hong Kong i henhold til arrangement truffet av den norske
legasjon i Tokyo. Resten av besetningen ble holdt som fanger ombord i SCHARNHORST
inntil de for tysk regning kunne bli landsatt i Kobe og hjemsendt til Norge, via Sibir.
Johannes Andreassen ble avmønstret i Kobe, Japan under transport til Singapore.
Se også:
http://www.warsailors.com/raidervictims/atlantis1.html#olejacob
Det er ingen flere innføringer i Mønstrings protokollen for Tvedestrand. Har henvendt oss til
Riksarkivet som i arkivet fra Direktoratet for sjømenn har funnet flere mønstringer:
Andersen selv har opplyst at han ble transportert fra Kobe til Singapore hvor han ble
avmønstret fra M/T OLE JACOB 27.12.1940 og samme dato påmønstret D/S MABELLA
som 2.styrmann. Var ombord i dette skipet til 13.03.1942, det ble da angrepet av japansk ubåt I- 164 (OGAWA) utenfor kysten av Madras, India og senket. Kapteinen og de øvrige norske offiserene ble reddet, likeledes 2 engelske skyttere og endel av det kinesiske mannskapet. 6 kinesere ble drept. 2 livbåter ble satt på vannet og da alle overlevende var tatt opp av sjøen ble seil og årer brukt og kursen ble satt mot Madras. Neste dag, 14.mars ble alle tatt opp av engelsk D/S TANFIELD som var underveis til Visakhapatnam, hvor de ankom neste etter-middag. Alle som var skadet ble straks sendt til hospital, resten av besetningen fra MABELLA fikk komme iland neste dag. Johannes Andreassen ble avmønstret i Calcutta 13.3.1942.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/mabella.html
Johannes Andreassen mønstret til D/S HERMOD som 2.styrmann allerede 02.04.1942. Samme dag avgikk skipet Calcutta lastet med stykkgods i henhold til ordre fra Naval Control. Den 6.april ble hun angrepet av et japansk krigskip med kanonild. HERMOD stoppet straks og besetningen forlot skipet i 3 livbåter, ingen drept. Skipet sank etter flere kanonskudd, men folkene i livbåtene ble ikke skutt på, heller ikke av 2 fly som sirklet over dem. De tre livbåtene satte kurs for Madraskysten som bare var ca. 10 n.mil unna og kom inn til landsbyen Atraveda hvor de ble tatt godt vare på av lokalbefolkningen og sendt videre til Calcutta med tog, hvor de ankom 9.april 1942.
Følgende norske offiserer var ombord: Kaptein Eilif Steier, 1.styrmann Einar Corneliussen,
2.styrmann Johannes Andreassen, 1.maskimist Alviniussen, 2.maskinist Ole Olsen og 3.maskinist Johan Føske.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/hermod.html
1.5.1942 mønstret Johannes Andreassen som 2.styrmann til D/S NYCO og mønstret av
19.06.1942, Den 8.9.1942 mønstret til D/S NYCO, denne gang som 1.styrmann. Den
19.11.1942 mønstret han på som vikar fører da kapteinen var syk. Andreassen mønstret av
11.2.1943. Den 10.4.1944 mønstret han på D/S RENA som 1.styrmann, mønstret av
19.6.1944.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/nyco.html
http://www.warsailors.com/singleships/rena.html
Gitt tillatelse til å seile på utenlandske skip fra 24.01.1945. I følge konsulatliste fra New York gitt tillatelse til å seile på utenlandske skip forlenget til ubestemt tid fra september 1945.
RA/S-3545/G/Gg
"Krigskorset og St. Olavsmedaljen med ekegren", redigert av Erik Gjems-Onstad, Oslo 1995, s. 196.
RA/S-3545/G/Gi/L0004