Alfred Paulus Remøy

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

20. august 1916

Foreldre

Adolf og Ragna Remøy

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Remøy

Bosted

Remøy, Ålesund

Relasjon til fylke

Møre og Romsdal

Har stillinger

Kjente utdannelser

Skipsførerskole

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:
    Registernummer under krigen: London 6751, NY 28477.

    Shetlandsgjengen. Heltene i Nordsjøen, s. 407:
    Innlemmet i Shetlandsgjengen: 22.12.1942, nr. c119.
    Antall turer: sesong 1943-44=10, sesong 1944-45=30.
    Overført annen virksomhet: 28.8.1945.

    The National Archives, Kew, HS 9/1245/6:

    "[Alfred Paulus] REMØY [...] went into partnership with Peter (or Petter) Knutsen SAEVIK and his brother Arthur SAEVIK, both of the district of Saevik, where REMØY likewise resided. They ordered the m/v "BRATTHOLM" to be built by the FANA BAATSBYGGERI at a cost of 11,500 kr, in which they each had a third equal share. The boat was ready in the autumn of 1937 and they worked and fished together around the coast, never, however, proceeding further than Bjørne, and continued until the invasion of Norway. REMØY broke his employment during that period in order to take his Skipper's Ticket 2nd Class for coastal fishing at Hellandshamn on the 9.12.39. He also has that document in his possession."

    "The "BRATTHOLM" had returned to Aalesund with a cargo of herrings on the 9.4.40. She was to have proceeded to Fosnavaag but progress was impossible and she therefore returned to Remøy.

    She was requisitioned by the Norwegian Authorities and did a small amount of work as a supply vessel, and after the capitulation, according to REMØY, there was little chance of doing much as all systems were dislocated, and apart from getting one contract at Goksøer to take a cargo of fish to Trondheim for further export to Sweden - a trip which never came off since there was no fish to collect - the boat remained inactive, and for his part REMØY just remained at home."

    Vestlandsnytt, julenummer 2015. s. 10-11:
    "Vi går tilbake til natt til 13. november 1940, altså for 75 år sidan. I all hemmelegheit, i ly av mørkret, drog sju unge menn i alderen 17-24 år ut fjorden med kurs for Island. I tilfelle tysk kontroll hadde ein rigga seg med garn og anna utstyr i båten, slik at det skulle sjå ut som dei skulle på fiskefeltet. Om morgonen fann foreldra til Alfred ein lapp i kaffi boksa med opplysing om kvar sonen hadde fare. Ombord var Alfred Remøy, Johan Remøy, John Remøy, Julius Remøy, Leonhard Larsen, Klaus Sævik og Fritjof Remøe. [...] På Island vart Brattholm rekvirert for å transportere krigsmateriell for dei allierte. Båten hadde base i Seydisfjord. Sverre Remøy fortel at Brattholm mot slutten av 1942 vart sett inn i Nordsjøtrafikken frå Shetland til Norge". [...]

    "Alfred vart seinare sendt til London og kom seinare som navigasjonsoffiser ombord i ubåtjagaren Vigra, der den berømte Shetlands-Larsen var sjef. Dei hadde 40 turar til Norskekysten, derav fleire til Remøya og Skotholmen, dit dei kom fyrste gongen hausten 1944".

    Se "dokumenter" for intervju i Vestlandsnytt.

    Se også i "dokumenter" for brev, skrevet av Alfred til Arthur Remøy, som ble sendt fra Island til okkuperte Norge. Brevet ble senere brukt av far til Alfred som bevis overfor Gestapo for at sønnen hadde flyktet til Island (som da ikke var i krig med Tyskland) og ikke rømt over til Storbritannia. Bløffen kan ha reddet familiemedlemmer i Norge fra fangenskap.

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg
    «Shetlandsgjengen. Heltene i Nordsjøen», Asgeir Ueland, 2017.
    *https://www.kongehuset.no/tildelinger.html?tid=28028&sek=27995&q=Alfred+Rem%C3%B8y&type=&aarstall=
    "Krigskorset og St. Olavsmedaljen med ekegren", redigert av Erik Gjems-Onstad, Oslo 1995, s. 202.
    The National Archives, Kew, HS 9/1245/6