Arne Aresen Omre

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

22. januar 1913

Foreldre

Ole Arnesen, Amalie Arnesen f. Nyberg

Matrosrulle

3367

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Vestre Moland

Bosted

Homborsund, pr. Grimstad

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

1. Styrmann / Telegrafist

Kjente utdannelser

StyrmannskoleSkipsførerskole

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 2446, NY 22082.

    Andre kilder:

    Styrmannseksamen , Arendal 30.6.1939. Meget godt.

    Skipsførereksamen, Kristiansand 1947. Meget godt.

    Skipsførersertifikat utstedet  24.6.1947.

    Fartstid før 2.verdenskrig:

    Dekksgutt M/S"Talisman" av Tønsberg. Rederiet Wilh.Wilhelmsen. påm. Oslo 16.10.1930. avm. Gøteborg 30.11.1931.

    Dekksgutt M/S"Tugela" av Tønsberg. Rederiet Wilh.Wilhelmsen. påm. Oslo 31.8.1932. avm. Oslo 20.4.1933.Ommønstret.

    Jungmann M/S"Tugela" av Tønsberg. Rederiet Wilh.Wilhelmsen. Ommønstret Oslo 21.4.1933. avm. Oslo 12.8.1933.

    Bestmann/telegrafist D/S "Kvernaas" av Arendal. Rederiet Arnt Mørland . påm. Oslo 15.2.1935. avm. Arendal 1.3.1938.

    Matros/telgrafist D/S "Kvernaas" av Arendal. Rederiet Arnt Mørland . påm. 15.5.1938. avm. Rouen 12.9.1938.

    Fartstid 2.verdenskrig:

    3.styrmann/telegrafist  M/T"Fjoraas" av Arendal. Rederiet Arnt J. Mørland. Påm. 30.6.1939. ommønstret 21.2.1941.

    2.styrmann/telegrafist M/T"Fjoraas" av Arendal. Rederiet Arnt J. Mørland. Ommønstret 22.2.1941. avm. 18.12.1941. Ommønstret.

    1.styrmann/telegrafist M/T"Fjoraas" av Arendal. Rederiet Arnt J. Mørland. Ommønstret 18.12.1941. avm. 12.7.1946.

    M/T ? Fjordaas? ble truffet midtskips under broen på babord side av en torpedo fra  tysk u-båt  U-218 (Becker) Kl.2230 i  Konvoy  ON 127 den 10 eller 11. September-1942 i posisjon 51 16N og 29 08W. En annen torpedo fra samme u-båten  passerte ? Fjordaas ? med liten klaring. Mannskapet  gikk i to livbåter, kaptein Peder N.A. Saltnes , 1.styrmann Arne Aresen Omre og maskinsjef Arne Hjalmar Olsen forble om bord for å inspisere skadene. Eksplosjonen hadde revet opp skutesiden til ett hull på 10x 20 meter og skipet var i ferd med å bekke i to,men på grunn av måten skpet var bygget på fløt hun. Videre inspeksjon viste at det var store skader på broen og instrumentene der. Hovedmaskinen og styremaskinen var intakt . Kl.0200 bestemte kapteinen  at livåtene skulle tilbakekalles og at de skulle trimme skipet slik at seiling tilbake til  Storbritannia ble mulig . M/T ? Fjordaas ? ankom Clyde den 15.september etter en seilas  i skadet tilstand på 1000 nautiske mil. M/T ? Fjordaas ? ble reparert ved Smith`s Dock i Newcastle. Hun var igjen klar for nye oppdrag  i Desember samme år.? Fjordaas? var det eneste Mørlands skip som kom igjennom krigen.

    For denne sjømannsbragd fikk Kapteinen, 1.styrmannen og maskinsjefen den norske utmerkelsen St.Olavsmedaljen m/ekegren og den britiske utmerkelse MBE (Member of British Empire)

    Arne Aresen Omre reiste ikke til sjøs igjen etter krigen. Han arbeidet som telegrafist ved Tjøme radio fra 1964 og til han ble pensjonist.

    Arne Aresen Omre ble tildelt St.Olavs Medaljen m/ekegren av Kong Haakon VII den 28.september 1943.

    Arne Aresen Omre ble tildelt MBE ( Member of British Empire ) for sin tjeneste under 2.verdenskrig.

    Arne Aresen Omre døde den 9.februar 2005 og ble begravet på Tjøme.

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg

    "Seedie's List of Awards to The Merchant Navy for World War II," av Seedie, 1997. S. 95.