D/S Granli

Andre navn
ITHAMO, GOTLAND, SUSANNA, JENISEI, HARPEFJELL
Kallesignal
MPWG
Rederi
E. B. Aaby, Drammen, Norge
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
J. Priestman & Co., Sunderland, UK
Byggeår
1890
Byggenummer
31
Leveringsmåned
11

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig

Tonnasje

Bruttotonnasje:
2.206
Nettotonnasje:
1.397
Dødvekt:
3.200

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
217

Dimensjoner

Lengde:
299,5´
Bredde:
39,1´
Dypgående:
19,9´
  • Historikk:
    1890
    Bygget som ITHAMO ved J. Priestman & Co., Southwick, Sunderland, England for Pinkney & Sons SS Co. Ltd. (D. & G. T. Pinkney), Sunderland. Sjøsatt 15/10, ferdigstilt i november.
    1893 Solgt til Columbia Steam Nav. Co. Ltd. (W. & T. W. Pinkney), Sunderland.
    1900 Solgt til Ångfartygs-A/B Tirfing (A. Broström & Sön), Göteborg, Sverige. Omdøpt til GOTLAND.
    1911 Solgt til Uribe & Eguiraun, Montevideo, Uruguay. Omdøpt til SUSANNA.
    1914 Overført til Uribe & Eguiraun, Bilbao, Spania.
    1915 Solgt 17/10 til A/S Simonsens D/S (A. Simonsen), Haugesund. Omdøpt til GRANLI.
    1916 Solgt 11/04 til A/S D/S Kara (Thor Thorsen), Kristiania. Omdøpt til JENISEI.
    Omdøpt 06/07 til GRANLI igjen.
    Videresolgt til E. B. Aaby, Drammen.
    Videresolgt 19/10 til A/S D/S Granli (A. Jacobsen & C. Jacobsen jr), Bergen.
    1917 Solgt 09/10 for NOK 2.400.000 til A/S Rudolf (Olsen & Ugelstad), Kristiania.
    1926 Grunnstøtte 17/08 på Isakflu, Lepsøy ved Ålesund mens hun var på reise fra Bremen, Tyskland til Arkhangelsk, Russland med kull. Brakt flott og etter besiktigelse kondemnert. Kjøpt tilbake fra forsikringsselskapet og reparert.
    1930 Omdøpt til HARPEFJELL i desember.
    1933 Kom i brann 01/11 ca. 35 nm ØSØ av Vardø mens hun var på reise fra Kovda, Russland til London med trelast. Forlatt 02/11 utenfor Rybachyhalvøyen, Russland. Kantret og sank 09/11.

    Maskineri:
    1 x dampmaskin (steam reciprocating), type triple exp., 3-sylindret, syl. diam.: 22”-36”-59”, slagl./stroke: 39”. 217 NHK. Bygget av W. Allan & Co., Sunderland.