Barkentin D/S Franklin

Tonnasje

Bruttotonnasje:
136
Nettotonnasje:
93

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Compound 2 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 12 IHK 55
Fart:
4 knop

Dimensjoner

Lengde:
99.4'
Bredde:
22.4'
Dypgående:
10.8'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    BYGD AV TRE

    5/1872: I.Kallevig & Søn, Arendal (Rigget som skonnert) - BRUXELLES
    /1877: ommålt: Brutto: 136 tonn. Dim:99.4'- 22.4'- 10.8'
    3/1883: L.Sørensen m.fl., Arendal - BRUXELLES
    4/1885: Axel Herlofson, Arendal - FRANKLIN
    /1885: innsatt motor:Compound 2 cy.NHK12 IHK 55 Fart:4 knop
    /1886: A/S Polarstjernen (Knutsen & Herlofson) Larvik - FRANKLIN
    /1888: A/S Oceana (Chr.Christensen) Sandefjord - FRANKLIN
    12/1895: A/S Oceana (Johan Bryde) Sandefjord - FRANKLIN
    /1905: A/S Oceana (Jean B.Linaae) Sandefjord - FRANKLIN
    /1910: A/S Oceana (Haldor Virik) Sandefjord -  FRANKLIN  
    /1913: Einar H. Lervik m.fl., Kristiansund N - FRANKLIN
    /1914: A/S Valsøfjords Fragteselskab (E.H.Lervik) Kristiansund N - FRANKLIN
    /1915: Josef R.Norman, Bodø - FRANKLIN
    /1937: Tord Normann m.fl., Bodø - FRANKLIN
    /1938: A/S D/S Franklin (Tord Normann) Bodø - FRANKLIN
    /1944: ny motor: Union   BHK 160    Fart: 7 knop
    /1947: Knut Lunde, Ølen, Bergen - FRANKLIN
    /1948: Further information unknown/videre skjebne ukjent

    Skipsførere :
    Søren Andersen
    John A. Stousland
    1900 - N. Olsen 
    1908 - O, Henriksen 
    1910 - Lars Jensen 
    1913 - M. NIELSEN 
    1913 til 1915 - Einar H. Lervik
    1915 - Josef R. Normann




    Seil rigget som 3 mastet barkentin med damp hjelpemotor.
    1 stempel dampmaskin (steam reciprocating), compound. 2-sylinder, syl. diam.: 10.3’’–18.5’’, slag/stroke: 15,0’’. 23 NHK. Bygget 1985 av Akers Mek. Værksted, Kristiania.