Oppsynsskip KNM Fridthjof Nansen(1)

Andre navn
O/P Fridtjof Nansen
Klasse
Bygget for fiskerioppsyn
Rederi
Den Kongelige Norske Marine
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Norge

Verft

Navn
Marinens Hovedverft, Horten, Norge
Byggeår
1931
Byggenummer
118
Leveringsmåned
Mai 1931

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Marineskip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.275 tonn standard

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Dampmaskin - kondenserende
Maskin-/motor ytelse:
2.000 AHK
Fart:
15

Dimensjoner

Lengde:
72.8m
Bredde:
10.5m
Dypgang:
5.7m
  • Utfyllende opplysninger v/ Thor Eickstedt:

    KNM Fridtjof Nansen
    Oppsynsskip.
    Ex. O/P Fridtjof Nansen

    Byggested: Marinens Hovedverft, Horten. Bygg nr. 118.
    Sjøsatt: 05.11.1930.
    Depl.: 1.275 tonn standard.
    Dim.:Lengde 72,8 m (oa) bredde 10,5 m, dypgang 5,7 m.
    Maskin: 1- Lenz dampmaskin 2.000 AHK.
    Fart: 15 kn.
    Bunkers: 245 tonn kull.
    Aksj.radius: .000 nm.
    Bestykning: 2x1- 10 cm HAK (HurtigskytendeAutomatKanon)
                        2x1- 47 mm HAK.
    Besetning:67.
    Komm.fra: 1930 – 8.11.1940.
    Krigsklar: 12.8.1940 i Storbritannia.
    Avdeling: 3. Sjøforsvarsdistrikt, Finnmarksavdelingen.
                    Islandsavdelingen 29.8.1940 – 8.11.1940.
    Sjef: Kapt. P. Bredsdorff pr. 08.04.1940.
            Kapt. E. Vogt pr. 08.06.1940. 
            Kom. kapt. E. Ullring 29.8.1940 – 8.11.1940

    Skjebne:
    1931:  Prøvetokt
    1931:  Oppsynstjeneste i Nord-Norge og Island 1931, -32, -33.
    1939:  Oppsyns- og ekspedisjonsskip samt isbryter.
    1940:  Deltok i evakueringen av Tromsø 7. juni.
    1940:  Seilte til Storbritannia 8. Juni med admiral Diesen, general Fleischer, utenriksminister Koth og 20                politiske flyktninger.
    13.06.1940:  Ankom Thorshavn.
    1940:  Seilte til Island for å forsterke de britiske sjøstridskreftene der.
    8.11.1940:  Grunnstøtte og sank ved Jan Mayen.

     

    Kilder

    Marinens fartøyer 1939 - 1945 og deres skjebne