v/H.Larsson-Fedde
05/1917: Levert som GOLDEN GATE til Knut Knutsen OAS, Haugesund.
00/1918: Overført The Sh. Controller (Ellermann & Bucknall S. S. Co. Ltd) London, UK.
00/1919: Tilbakelevert Knut Knutsen OAS, Haugesund.
05/1920: Overført D/S A/S Golden Gate (Knut Knutsen OAS) Haugesund.
05/1936: Solgt Wallem & Co. A/S (H. J. Wallem) Bergen, nytt navn - GOVIKEN
06/1942: Torpedert (Sank) 29. juni 1942 av japansk ubåt, I-20 (T. Yamada).
(Kilde: Nortraships flåte. 2. Hegland, s. 81).
Minnehallen i Stavern skriver:
6/1942: Var på reise fra Aden til Lourenzo Marques med 750 tonn saltballast. Ble 29. juni 1942 torpedert på reise av japansk ubåt I -20 i posisjon S 13.15' og E 41.35'. Den første torpedoen traff akterpiggen, og kollisjons skottet ble sprengt inn. To livbåter var så vidt kommet klar da torpedo nr. 2 detonerte like ved dem. Begge båtene var lekk og kantret. Folkene drev på livvester resten av natten, og ved daggry var to norske offiserer og 11 kinesere borte. To nordmenn og fire kinesere drev om til ut på ettermiddagen 30. juni, da de ble fisket opp av svenske EKAREN. Det må her nevnes at føreren av GOVIKEN, kaptein Georg Heldal, overlevde tre torpederinger i løpet av en uke. Etter torpederingen av GOVIKEN ble han, 2. Maskinisten og fire kinesere reddet av et britisk dampskip.
Norske som omkom:
Isak Olsen - Maskinist
Ole Gjertsen - 1. Styrmann
Kaptein Georg Johannes Heldal fortalte detaljert om forliset i NRK radio i 1956.("En uke til sjøs i handelsmarinen under krigen")
Maskineri:
Dampmaskin trippel 3 sylindere diam. 25-40".3-70".
Maskineri bygget ved Sealttle Construction & Dry Dock Co. Seattle, Washington, USA.
kjeler samme.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/goviken.html
Se også om Japanske u-båter 2. verdenskrig:
http://www.combinedfleet.com/ss.htm
Breddegrad: -13.25
Lengdegrad: 41.583333