D/S Hai Dah

Andre navn
ex Havdrott,ex Hilda Lea,ex Cygnus
Kallesignal
LDSB
Klasse
DNV1A1
Rederi
Wallem & Co.,Bergen
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Wood Skinner & Co. Ltd., Newcastle, UK
Byggeår
1906
Byggenummer
136
Leveringsmåned
September

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.186
Nettotonnasje:
713
Dødvekt:
2.100

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 153 IHK 780
Fart:
9

Dimensjoner

Lengde:
235.0'
Bredde:
36.3'
Dypgående:
15.8'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    09/1906: Levert som CYGNUS til A/S D/S Cygnus (Conrad Blumer Hofgaard) Arendal 
    00/1910: Solgt til A/S D/S Cygnus (Grefstad & Herlofson) Arendal 
    00/1912: Overført til Grefstad & Herlofsons Dampskipsselskap, Arendal  
    01/1915: Overført til Skips A/S Strømsbo (Grefstad & Herlofson) Arendal 
    04/1915: Solgt til Skips A/S Hilda Lea (Erik Grant Lea) Bergen, nytt navn  HILDA LEA
    10/1915: Solgt til A/S Hav (Helmer Staubo & Co) Kristiania, nytt navn  HAVDROTT  
    04/1917: Rekvirert av Den Britiske Regjering. Under UK. flagg                          
    01/1919: Tilbakeført til A/S Hav (Helmer Staubo & Co) Kristiania                                       
    00/1925: Overført til A/S Hav (Helmer Stauno & Co) Oslo                                                
    06/1929: Solgt til A/S China Coasting (E. M. Nielsen Moe) Oslo                                   
    07/1937: Solgt til Skibs A/S Havdrott (Osw. Aamodt) Oslo                                       
    11/1938: Solgt til Wallem & Co. A/S) Bergen, nytt navn  HAI DAH
    02/1947: Solgt til Bombay, India for opphugging.

    Maskineri:
    Dampmaskin - 3 sylindere diam. 18.5"-30"-49".
    bygd ved North East. Mar. engine. Co. Ltd. Wallsend, UK. Kjeler samme.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/haidah.html