D/S Halden I

Andre navn
Fredrikshald I, SUNDBUEN, SOLVANG III, JOTOR, FREDRIKSHALD
Kallesignal
LEAB - HBPT
Rederi
Halden Dampskipsselskap A/S, Halden
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Nylands Værksted, Kristiania/Oslo
Byggeår
1890
Byggenummer
79

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
112
Nettotonnasje:
47
Dødvekt:
115

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Compound 2 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 9 IHK 90
Fart:
7 knop

Dimensjoner

Lengde:
86.9'
Bredde:
17.2'
Dypgående:
7.9'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    Bygd som dampskip: Compound 2 cyl. NHK 9   IHK 90  Fart 7 knop
    Dødvekt:115 tonn.Brutto:112 tonn.Net:47 tonn

    /1890: Fredrikshalds Dampskibsselskab, Fredrikshald - FREDRIKSHALD I
    /1910: Fredrikshald Dampskibsselskab (M.A. Martinsen) Fredrikshald - FREDRIKSHALD I
    9/1912: Sank ved Kjøløven på reise Fredrikshald til Oslo med cellulose. Hevet. 
    5/1916: Sank ved Steilene. Hevet.
    1/1928: Haldens Dampskibsselskab, Halden - HALDEN I
    1/1957: P/R M/S Sundbuen (Pål Børnes, Klokkarvik) Bergen - SUNDBUEN
    1/1957: Ny motor:Union BHK 100 - ommålt:DWT:150 t.BRT:109 t.NET:58 t 
    /1962: Odd S. Skimmeland P/R, Mosterhavn, Haugesund - SOLVANG III 
    /1965: Ny motor: Wichmann   BHK 225.    
    11/1975: Sank under lasting i Stavanger. Hevet og reparert.
    2/1976: John Torkelsen, Mosterhavn, Haugesund - JOTOR
    /1982: Ommålt: BRUTTO: 98 tonn.NET: 52 tonn.
    7/1984: Einar Sellevåg, Flaktveit, Haugesund - JOTOR
    9/1986: Einar Sellevåg, Flaktveit, Bergen - JOTOR
    7/2005: Løkeland Eiendom A/S, Atløy, Bergen - JOTOR
    7/2006: Kystperlen A/S,Oslo, Bergen - FREDRIKSHALD
    11/2006: Fredrikshald Sømandsforening, Halden - FREDRIKSHALD I
    /2011: Still in service/Fremdeles i fart. 

    Maskineri:
    Compound dampmaskin 2 cylindere diam. 93-16.6. Bygget ved Nylands Mek. Verksted.


    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsh1.html#Hal