D/S Halldor

Kallesignal
LEAD - LFKR
Klasse
DNV1A1
Rederi
Bruusgaard, Kiøsterud & Co.,Drammen
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
F. Schichau Gmbh., Elbing, Tyskland
Byggeår
1925
Byggenummer
1164
Leveringsmåned
November

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.515
Nettotonnasje:
840
Dødvekt:
2.350

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 205
Fart:
10 knop

Dimensjoner

Lengde:
261.7'
Bredde:
40.1'
Dypgående:
15.6'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    11/1925: Bruusgaard Kiøsterud D/S A/S (Bruusgaard Kiøsterud & Co) Drammen - HALLDOR
      3/1937: Bruusgaard Kiøsterud Skibs A/S (Bruusgaard Kiøsterud & Co) Drammen - HALLDOR
    12/1941: Kapret 16. desember av Japanske styrker i Hong Kong. 3 personer omkom. Satt i fart for japanerne under navnet - HARUTA MARU
    1/1945: Senket 21/1 av amerikansk fly i ett angrep på Hong Kong.

    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 18.9"-31.9"-51.2". Maskineri bygget ved F. Schichau, Elbing, Tyskland.

    Minnehallen i Stavern skriver:
    D/S HALDOR ankom Hongkong fra Bangkok 9. desember 1941. Japanerne lå i stilling rundt byen og bombarderte den. 16. desember 1941 kom D/S Halldor i ildlinjen og ble truffet av flere prosjektiler. To nordmenn omkom under angrepet. Fire overlevende nordmenn satt i japansk fangenskap, der en av dem døde. D/S Halldor  ble døpt om til "Haruta Maru" og seilte frem til 21. januar 1945 hvor den ble senket av  amerikanske fly sør for Hong Kong.

    De norske som omkom med D/S HALLDOR:
    Olaf Daniel Pedersen               - Maskinist
    Per Gøsta Nyberg                   - 2. Maskinist
    Jørgen Jørgensen                   - Skipsfører

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/halldor.html

    Maskineri:
    Triple dampmsakin - 3 cylindere diam.18.9"- 32.2"- 51.2".
    Maskineri bygget ved F. Schichau Gmbh., Elbing, Tyskland.
    Kjeler samme