D/S Hardangerfjord

Andre navn
Kong Carl til 1913
Kallesignal
JPLB - LEAP
Rederi
Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskab,Bergen
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
C. Mitchell & Co., Newcastle, UK
Byggeår
1868
Leveringsmåned
Mars

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
45
Nettotonnasje:
382
Dødvekt:
480

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Compound 2 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 75 - Ihk 600
Fart:
11

Dimensjoner

Lengde:
17.2'
Bredde:
25.2'
Dypgående:
21.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    Hjemmeflåten 2. verdenskrig.

    03/1868: Levert som KONG CARL til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen  
                    Betalt: Sp.d. 52.980,-
    00/1880: Ombygd: BRUTTO: 653 tonn
    00/1888: Hovedreparasjon ved Bergen Mek. Verk., Nye dekk, dekkshus og
                    innredning. Ny H.T. cylinder og nye kjeler
    00/1903: Stockless ankere
    00/1905: Hovedreparasjon ved Bergen Mek. Verk. Nye jernhus og overbygninger
                    innlagt elektrisk lys. 65 V. ommålt: Brutto: 649 tonn
    09/1913: Solgt til Hardanger Sønhordlandske Dampskibsselskab, Bergen,
                    nytt navn  HARDANGERFJORD
    00/1930: Overført til Hardanger Sunhordlandske Dampskibsselskab, Bergen               
    00/1940: Rekvirert av Die Deutsche Kriegsmarine                                      
    00/1945: Tilbakelevert i sterk nedslitt tilstand
    12/1949: Brødrene Anda, Stavanger. Benyttet som lekter under opphugging av
                    tysk malmskip  WARTHELAND. Deretter opphugget i Stavanger

    2 dekk med poop og bakk. Første skip i BDS med dampvinsj

    Se også:
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsh1.html#Hal