D/S Jern

Andre navn
ex Rebekka, ex Quarnero, ex Welch Prince, ex Tyneside
Kallesignal
LEEZ - JSHP
Rederi
Halvorsen,Thorvald,BergenØstensjø, Olav, Haugesund
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
C.S. Swan & Hunter, Newcastle, UK
Byggeår
1883
Byggenummer
75
Leveringsmåned
juli

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
876
Nettotonnasje:
530
Dødvekt:
1.275

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Compound 2 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 110

Dimensjoner

Lengde:
214.4'
Bredde:
30.8'
Dypgang:
13.7'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde

    07/1883: Levert som TYNESIDE til G. Reich, Newcastle, UK                                           
    00/1884: Solgt til S. S. Welch Prince Co. Ltd., Newcastle, UK                          
    00/1885: Overført til S. S. Welch Prince Co. Ltd (J. Knott) Newcastle, UK, nytt navn - WELCH PRINCE
    00/1889: Solgt til Cav. C. Gerolimich & Co., Trieste, Østerrike, nytt navn - QUARNERO
    00/1890: Overført til Cav. C. Gerolimich & Co., Lusinpiclo, Østerrike                  
    00/1891: Overført til Eredi C. Gerolimich & Co., Lusinpiclo, Østerrike                
    00/1892: Overført til Ditta Eredi C. Gerolimich & Co., Lusinpiclo, Østerrike             
    00/1893: Overført til Ditta Eredi C. Gerolimich & Co., Lusinpiclo, Østerrike-Ungarn  
    00/1898: Solgt til A/S D/S Rebekka (Albr. W. Selmer) Trondheim, nytt navn - REBEKKA
    00/1912: Overført til A/S Det Selmerske Rederi, Trondheim                                  
    00/1913: Solgt til D/S A/S Kistransport (Thv. Halvorsen) Bergen, nytt navn - JERN
    00/1924: Overført til A/S Thv. Halvorsen, Bergen                                                
    00/1936: Solgt til A/S Jern (Olav Østensjø) Haugesund                                  
    09/1939: Torpedert (Senket) den 28/9 i Nordsjøen av tysk ubåt U 32
                   (Fregattenkapitän Paul Büchel) på reise Namdalen til
                   Northfleet med tremasse.

    Første norske skip som ble torpedert under 2. verdenskrig.

    Sjøforklaringer, journalnr. 1476-6457/1940:

    DS JERN avgikk fra Haugesund Kl. 23:50 den 27.9.1939 med kurs for London. Neste dag, torsdag, ble de oppmerksomme på et svensk skip, DS CALEDONIA, som lå stille med en tysk ubåt like ved. DS JERN ble beordret lagt bi, og tyske offiserer kom senere ombord. Mannskapet ble tatt ombord i DS CALEDONIA og DS JERN ble senket med bomber som var anbragt ombord av det tyske mannskapet. DS CALEDONIA fikk fortsette reisen mot Gøteborg under radiotaushet. Norsk myndighet ble kontaktet når skipet var kommet inn i norsk territorialfarvann. Mannskapet ble fredag formiddag den 29.9 avhentet av torpedobåten LYN og bragt inn til Kristiansand.

    Kilder

    Warsailors

    Sjøforklaringer, journalnr. 1476-6457/1940: