D/T Acasta

Andre navn
ex War Matron
Kallesignal
WPTG - LCBJ
Rederi
Mosvold Rederi, FarsundMosvold, Martin, Kristiansand
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Kristiansand, Norge
Mønstringsdistrikt
FarsundKristiansand

Verft

Navn
J. Laing & Sons Ltd., Sunderland, UK.
Byggeår
1918
Byggenummer
670
Leveringsmåned
juni

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
5.229
Nettotonnasje:
3.177
Dødvekt:
8.000

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 517
Fart:
10

Dimensjoner

Lengde:
400.4'
Bredde:
52.4'
Dypgang:
28.5'
  • HISTORIKK: 
    v/H.Larssson-Fedde

    6/1918: The Shipping Controller v/ Anglo Saxon Petroleum Co. Ltd. London, UK - WAR MATRON
    1919: Anglo Saxon Petroleum Co. Ltd., London, UK - ACASTA
    9/1925: Kollisjon den 4/9 ved Pennant 677/97 utenfor Southend pier i tåke.
    7/1927: A/S Mosvolds Rederi (Martin Mosvold) Kristiansand S. - ACASTA
    1932: A/S Mosvolds Rederi v/Martin Mosvold, Farsund - ACASTA
    1936: A/S Mosvolds Rederi I v/Martin Mosvold, Farsund - ACASTA
    4/1940: I NORTRASHIP TJENESTE - ACASTA
    1945: A/S Mosvolds Rederi I v/Martin Mosvold, Farsund - ACASTA   
    1947: Cia. di Nav. San Siro S. p. a, Genova, Italia - ACASTA 
    6/1953: Clayton & Davies Ltd. for opphugging.
                 Ankom Dunston den 11/6-1953.


    2. verdenskrig:

    Skipet klarte seg bra, men var "nære på" mange ganger.
    ACASTA forlot Kristiansand i 1939 etter en lengre (1938-1939) opplags periode der.
    Skipet ble oppbrakt av en tysk ubåt og kaptein Corneliussen måtte undertegne
    dokumenter for å komme fri. Skipet var på vei til lastehavn - sannsynligvis Caribean
    eller Svartehavet. Skipet ble ikke senket sannsynligvis på grunn at hun gikk i ballast,
    ikke var på vei til England og at Norge ikke var i krig (Opplysninger gitt av kaptein
    Corneliussens to sønner Carl Otto og Arne)
    Styrmann Birger Arnesen fra Søgne som var påmønstret ACASTA forteller til
    redaktøren av boken "Seilas for frihet". Mønstret ut i 1939 som 3. Styrmann og telegrafist
    med Farsunds båten ACASTA og kom den i alliert fart. Seilte med henne i konvoifart på
    Atlanteren i 3 år. I mai 1941 befant ACASTA seg i nærheten der det britiske slagskipet HOOD
    ble senket av det tyske slagskipet BISMARK. De gikk for å lete etter overlevende, men fant ingen.
    En gang lå ACASTA i Gibraltar mens det raste et stort sjøslag utenfor. Destroyeren kom inn
    med flere hundre døde og sårede og fortøyde langs siden av ACASTA. Det var et trist syn,
    forteller Birger Arnesen. Senere gikk ACASTA en tur alene fra Trinidad til Freetown, og kom
    da over en livbåt full av folk fra det torpederte norske tankskipet SOUTH AFRICA. De nektet å gå
    ombord i ACASTA, men fikk en del proviant og fortsatte på egenhånd, og kom fram til Trinidad.
    I september 1942 mønstret Birger Arnesen av i Gourock, Scotland og meldte seg da til tjeneste
    i marinen og kom over i den norske spesialstyrken. "Shetlandsgjengen"

    Kilder

    Seilas for frihet.