v/H.Larsson-Fedde.
Hjemmeflåten 2.verdenskrig.
01/1929: Levert som KONG RING til A/S Det Søndenfjellkse Norske D/S, Oslo
12/1941: Minesprengt 26/12 og synker ved Lenangen, 29 personer omkom. Minen var lagt ut av den russiske ubåten K-1 under kommando av Mikhail Petrovich i dagene mellom 15 og 16 desember.
"Farlig farvann - Hurtigruten i nord 1940-1945", Alf R. Jacobsen, Oslo, 2019, s. 140-141:
"Seint på kvelden første juledag ga kaptein Karl Johan Sveberg og los Marius Giæver om bord i passasjerskipet Kong Ring klarsignal til avgang fra handelstedet Alteidet ytterst i Kvænangen, en mye brukt mellomstasjon på Riksvei 50 med forbindelse til de tyske frontlinjene i Øst-Finnmark og Lappland. Om lag 250 oppstemte offiserer og menige fylte lugarer og salonger. De var underveis til Narvik for videre transport til hjemlandet og en etterlengtet permisjon fra tjenesten i Arktis. Med en tysk stab på 14 mann og 30 besetningsmedlemmer hadde damperen om lag 295 personer om bord.
Den beslaglagte Kong Ring gjorde god fart, 14 knop, og gikk derfor uten eskorte. Sveberg og Giæver var forsiktige og la kursen kloss til land forbi Spildra, Haukøy og Maursund. Reisafjorden og Lyngen ble krysset uten uhell. Da Kong Ring passerte Lyngstuva, dreide rormannen babord. Ullsfjorden skulle passeres omtrent på høyde med Lenangen fyrlykt.
Klokken nærmet seg 03 på natten. Nordfjellet rett forut avtegnet seg mot nattehimmelen. Til styrbord avga lykten på Korsnes på Karlsøy rytmiske lysblink. Få minutter seinere berørte Kong Rings babord side en [mine fra en sovjetisk ubåt]. Eksplosjonen var sønderrivende. Vannet flommet inn gjennom en stor flenge i skroget. Forskipet la seg stadig dypere i vannet. De fleste bråvåknet til et iskaldt mareritt. Søvndrukne soldater og matroser kjempet for å få ut livbåtene. Flåter bygd av tomme oljefat og grove planker ble kastet over bord.
På broen hang en av de tyske underoffiserene i dampfløyten. SOS-signalene ulte i natten. Luftvernskytset var bemannet. Sporlysgranater lyste opp de vindpiskede strømskavlene. Seks minutter seinere var det hele over. Dampkjelene eksploderte. Kong Ring gikk ned med baugen først. Kanonsmellene og den nifse ulingen stanset. Bare desperate rop om hjelp hørtes fra vrakfeltet".
De som omkom med Kong Ring:
Borghild Lorentze Waaler - Lugarpike
Olav Birkås Sørensen - Lemper
Anny Marie Sørensen - Kokk
Karl Johan Sveberg - Skipsfører
Erik Thomas Suhr - Kullemper
Ingvald Skjærvold - Matros
Einar Skare - Restauratør
Harald S. Sandberg - Tømmermann
Harald Asbjørn Randby - Fyrbøter
Hans Rudolf Norvik - 1. Styrmann
Paul Edvind Lian - Fyrbøter
Sigurd Larinius Larssen - Matros
Einar Andreas Kristoffersen - Båtsmann
Arnulf Jønsberg - Fyrbøter
Sverre Olaf Johannessen - 3. Maskinist
Hilmar Oscar Ingebretsen - Fyrbøter
Haakon Hoem - 1. Maskinist
Karl Petter Hansen - Lettmatros
Harald Hansen - 1. Kokk
Hartvig Hansen - Fyrbøter
Roy Wilfred Gårdsø - Matros
Gulbrand Kristian Gulbrandsen - Maskinist
Marius Kristian A. Giæver - Skipper/los
Petra Ovidia Dahl - Messepike
Antoni Jaconelli Biagio - Matros
Thoralf Arnesen - Sjømann
Solveig Gudrun Andersen - Trise
Se også:
http://www.warsailors.com/homefleet/shipsk.html#Ko
http://dykkepedia.com/wiki/Kong_Ring