D/S Lagfjord

Andre navn
Oscar
Kallesignal
HCFP
Klasse
P 16.4.21-I
Rederi
Risør Fjordruter A/S
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Risør, NorgeOslo, Norge
Mønstringsdistrikt
Risør - Lyngør

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
38
Nettotonnasje:
26

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Compound 2 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
70

Dimensjoner

Lengde:
59,6'
Bredde:
11,8'
Dypgående:
5,8'
  • Historikk:

    Bygget i Fredrikstad 1892
    Innkjøpt til Risør 1905
    Solgt 1932 til Oslo
    Gikk i rute fra Pippervika til Bygdøy sjøbad til 1950

    Førere; S. Lindstøl og P.Pedersen

    Har fått følgende oppysninger:

    Var inne på foreningens hjemmeside og tillater meg noen korrigeringer. Skipet ble solgt til Gunnar Jensen, Lystad Slipp og Mek. Verksted i Sandefjord 1943/1944. Ble ombygget noe, blandt annet ble rekken på akterdekket fjærnet og slepekrok montert rett bak skorstenen (Alt for høyt oppe pga. stabiliteten, krenget uhyggelig meget under kursforandring) Lugar til 4 mann innredet i passasjersalongen og bysse helt akter.
    M.h.t. maskinen må den en eller annen gang ha blitt skiftet, i 1944 hadde den en trippel dampmaskin som utvikklet 200 HK. sam en skottekjel med en fyrgang. Dette er jeg sikker på for jeg var fyrbøter og delvis maskinist ombord, Jeg var 14/15 år gammel, det var ikke snakk om barnearbeid den gang.
    Båten ble beskeftiget for det meste med å slepe lektere lastet med sementsekker fra Slemmestad og vestover.
    Forøvrig kan jeg fortelle at LAGFJORD lå på den andre siden av kaia da Max Manus festet limpetsene på DONAU Vi gikk ut samtidig med DONAU og var sirke 200 meter bak denne da det smalt og DONAU ble satt opp på land ved Filtvedt
    M.v.h. Per G.Gulbrandsen