Flytende hvalkokeri D/S Lancing

Andre navn
ex Flackwell,ex Calanda,ex Omsk,ex Rio Tiete,ex Knight Errant
Kallesignal
LCSG LFCS
Klasse
Lloyds1001 Carring whale oil or fuel in bulk FP above 150 grader F
Rederi
Melsom & Melsom, Nanset, Larvik
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Larvik, Norge

Verft

Navn
C. Connell & Co., Port Glasgow, Skottland
Byggeår
1898
Byggenummer
240
Leveringsmåned
Mars

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Torpedert, 7.4.1942
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
7.866
Nettotonnasje:
4.561
Dødvekt:
11.900

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 549
Fart:
10

Dimensjoner

Lengde:
470.0'
Bredde:
57.2'
Dypgående:
31.9'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    3/1898: Knight S. S. Co. Ltd. (Greenshields, Cowie & Co) Liverpool, UK - KNIGHT ERRANT
    1913: European & Brazilian Sh. Co. Ltd. (Petersen & Co. Ltd) London - RIO TIETE
    1915: Russian Volunteer Fleet Association, Petrograd, Russland - OMSK
    1918: The Shipping Controller (Royal Mail Stm. Packet) London, UK - OMSK                 
    1920: London & Foreigh Trad. Corp. Ltd (W. J. M. Bell) London, UK - OMSK                 
    1921: London Steamship & Trad. Corp (W. J. M. Bell) London, UK - CALANDA
    1923: D. L. Flack & Son Ltd., London, UK - FLACKWELL
    1924: Hvalfangerselskapet Globus A/S (Melsom & Melsom) Larvik - LANCING
    2/1925: Ankom 17/2 Framnæs mek. Verksted for ombygging til hvalkokeri. Levert fra verksted 4. juli.
    1940: Etter krigsutbruddet i Norge, april 1940, ble LANCING dirigert til Curacao og New Orleans for lossing. Ble så benyttet som tankskip inntil det høsten 1940. Ble utrustet som transportskip for de norske ekspedisjonene i Antarktis. LANCING var heldig og unngikk å bli tatt som prise av "Raideren" PENGUIN slik som OLE WEGGER, PELAGOS og SOLGLIMT. Etter dette ble skipet brukt i tankfart.
    4/1942: Torpedert 7. 4. 1942 av tyske U-552 (Fregattenkapitän Erich Topp) utenfor Cape Hatteras, i pos. N 35.08', W 75.22'., på reise fra Curacao til Halifax. Torpedoen traff midtskips og en av fyrbøterne omkom. Resten av besetningen gikk i båtene og ble tatt opp ca. 5 timer senere av en kanadisk patrulje båt og den amerikanske tankeren PAN RHODE ISLAND og landsatt i Norfolk.

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin - 3 sylindere diam. 27"-46"-76".
    Maskineri bygget ved Dunsmuir & Jackson, Glasgow. UK.

    Minnehallen i Stavern skriver:

    LANCING var på reise fra Curacao til New York med 9.000 tonn brenselolje da den ble torpedert 7. april 1942 av tysk U552 en n. mil av lysbøyen ved Cape Hatteras. LANCING ble truffet midtskips i maskinrommet. En mann ble drept der. Resten av mannskapet, 49 mann, fordelte seg i fire livbåter og holdt seg nær LANCING, som sakte sank dypere og dypere. Halvannen time etter torpederingen forsvant skipet, og de overlevende brakt inn til Norfolk.

    De norske som omkom:
    Birger Mathisen                - Hvalfanger
    Hans Henrik Hansen         - Fyrbøter
    Marthinius Marthinsen 
    Emil Marthinius Hansen     - Fyrbøter

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/lancing.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 35.133333
    Lengdegrad: -75.366667