D/T Arthur W. Sewall

Kallesignal
LFQW - LCDO
Rederi
Ivarans Rederi A/S,Kristiania/OsloPrebensen & Blakstad ,Risør
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, NorgeRisør, Norge
Mønstringsdistrikt
Risør - Lyngør

Verft

Navn
Armstrong, Whitworth & Co. Ltd, Newcastle, UK
Byggeår
1926
Byggenummer
1012
Leveringsmåned
april

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Torpedert, 7.8.1942
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
6.030
Nettotonnasje:
3.628
Dødvekt:
9.444

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 608

Dimensjoner

Lengde:
352.1'
Bredde:
60.0'
Dypgang:
33.0'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde

    4/1926: A/S Ivarans Rederi (Ivar An. Christensen) Oslo - ARTHUR W. SEWALL
    5/1934: A/S Ivarans Reder (S. Holter-Sørensen) Oslo - ARTHUR W. SEWALL                           
    2/1939: Skips A/S Garm (Prebensen & Blakstad) Risør - ARTHUR W. SEWALL
    8/1942: Torpedert 7/8 og synker i pos. N 08.27', W 34.21' av tysk ubåt U-109  (Korvettenkapitän Bleichrodt) i det Karibiske hav på reise fra Freetown til Trinidad i konvoi.

    Se historie i vedlegg skrevet av Bjørn Rehoff Larsen:

    Siste tur Arthur W. Sewall, med Wilhelm Pallesen som fører, gikk fra Freetown for Trinidad i ballast den 1. august 1942. Helt ut til omtrent 30 grader vest var skipet beskyttet i konvoi, men den 6. august ble konvoien oppløst. "Arthur W. Sewall" var alene og seilte etter kurs og instruksjoner som var gitt av Admiralstaben, da hun den 7. august klokken 1730 ble torpedert av U 108, med kapitan-leutnant Bleichrodt som fører. Posisjonen var da N 08 27 og W 34 21. To torpedoer traff Risør-båten. En i styrbord side under broen og en i tank nr. 7. De hadde ikke sett U-båten før torpederingen. Det var ingen persontap. 2 SOS- meldinger ble sendt omgående med nødsettet, (disse ble oppfanget av et britisk fartøy) og skipets hemmelige dokumenter ble kastet over bord. Etter torpedotreffene rullet skipet først til babord så til styrbord og så tilbake til babord igjen. Den ene livbåten hadde blitt ødelagt. Halvparten av mannskapet gikk straks de tre siste båtene. De 17 siste ble igjen ombord en halv times tid, - til det var på det rene at "Arthur W. Sewall" ikke kunne berges. Da de resterende låret en flåte fra poppen kom en tredje torpedo og bommet på stevnen med et par meter. (Dette kom frem under sjøforklaringen.) De 17 på flåten padlet mot livbåtene og ca. kl. 18.30, en time etter at første torpedo hadde truffet, var de et godt stykke fra skipet, da en 4. torpedo traff midtskips. Fra livbåtene fikk de litt senere øye på et periskop, og mens de rodde vekk i mørket, kunne de se U-båten beskyte skipet en lang stund inntil det tilslutt sank mellom kl 22.00 og 23.00. Etter dette søkte ubåten over havet med lyskaster. Folkene i livbåtene slapp imidlertid usett bort. Ca. kl. 02.00 den 8. august forsvant U-båten i nordøstlig retning. Den 10. august ble de plukket opp av den greske D/S "Athina Livanos", som landsatte sjøfolkene i Port of Spain den 19. august. Ingen omkom heldigvis ved denne torpederingen. Sjøforklaring ble avholdt i New York 24. sept. 1942.

    Opplysninger om U-båten: U-109 U-109 Type IXB, Feldpost Number: M 15 099 Bygget ved: Deutsche Schiff- und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen, bygg nr. 972 Bestilt 24. mai 1938, Kjølen lagt 9. mars 1940 og sjøsatt 14. sept. 1940. I tidsrommet 12.40 - 05.43 var det underlagt 2. U-Flottille, Wilhelmshaven & Lorient Ausbildungsboot (under training) Frontboot (operational) I tidsrommet 06.41 - 02.43 ble U-båten ført av KL Heinrich Bleichrodt.

    Det var 2 soldater fra Storbritannia ombord under torpedering som fungerte som skyttere:
    Frederick G. Gray
    William Selby
    (i sjøforklaring er han fra Norge, dette er feil)

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/arthurwsewall.html