D/S Mira

Kallesignal
JVHN - LELV
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
A.&J. Inglis Ltd., Glasgow
Byggeår
1891
Byggenummer
219
Leveringsmåned
juni

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Beskutt, 4.3.1941
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
998
Nettotonnasje:
579

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 186 IHK 1426
Fart:
12 knop

Dimensjoner

Lengde:
202.0'
Bredde:
30.1'
Dypgang:
22.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    06/1891: Levert som MIRA til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen  Betalt: 557.155,-
    00/1903: Stockless ankere
    00/1905: Ny donkey kjele
    00/1907: Forlenget 19.7' ved Stavanger Støperi & Dok. Dwt: 850 t. Brutto: 1.112 t. NET: 675 t.
    00/1910: Havari Sandtorv
    00/1910: Radio: Telefunken-Marconi
    00/1928: Ombygd for hurtigruten med 4-manns lugarer på 3.plass. Ommålt: Brt:1.152 t. Net: 690 t.
    00/1929: Strømlinje ror
    00/1932: Kjøleanlegg
    00/1938: Peile apparat
    04/1940: Var den 3. april i konvoi ON 24 og ble angrepet i Nordsjøen 8 ganger av tyske fly. Det var rundt 100 personer om bord i passasjerskipet. To mann ble skadet av granatsplinter i angrepet. Se https://www.nrk.no/kultur/faktasjekk-og-kuriosa-fra-atlantic-crossing-episode-1-1.15188090 
    05/1940: Rekv. av Die Deutsche Kriegsmarine ( In Anspruch )
    12/1940: Tilbakelevert rederiet
    03/1941: Beskutt og senket den 4/3 av engelsk jager HMS  BEDOUIN ved Brettesnessnakken
    på nordgående i hurtigruten Bergen til Kirkenes. 7 passasjerer omkom.
    (Under engelsk raid på Lofoten)

    Lasterom:
    Opprinnelig: 44.940 cub. ft.
    i 1932:        32.520 cub. ft. (Kjølerom)

    Passasjerer:
    Sommer:
    1.plass: 84/9            
    Vinter:
    1.plass: 27/39
    3.plass:   -
    3.plass: 16
    I 1930:
    1.plass: 48
    3..plass:  54 

    Minnehallen i Stavern skriver:
    Hurtigruteskipet D/S MIRA var underveis fra Svolvær til Narvik da fartøyet 4. mars 1941 ble angrepet av britisk jager BEDOUIN utenfor Brettenes under det allierte raidet mot Svolvær. BEDOUIN skjøt varselsskudd for å få MIRA til å stoppe, men skipet fortsatte. Et nytt skudd ble sendt inn i forskipet på MIRA, men da det fortsatt ikke stoppet, åpnet BEDOUIN full ild. MIRA ble så hardt skadet at hun måtte stoppe. Mannskap og passasjerer gikk i livbåtene, og skipet ble senket. Ved skytingen omkom en av mannskapet og tre passasjerer. 12 ble såret. Grunnen til at MIRA ikke stoppet, skal være at en tysk offiser med pistol i hånd hadde truet kapteinen til å fortsette. Folkene i livbåtene ble tatt opp av BEDOUIN. Tre av de sårede døde senere på sykehus, den ene i Aberdeen, dit noen av de sårede ble ført av jageren. En tysk offiser og 12 soldater ble også tatt med til Storbritannia.

    De som omkom:
    Nils Mikal Kampen -
    Ivar Jakobsen - Sjømann

    Se også
    http://www.warsailors.com/homefleetsingles/mira.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Bedouin_(F67)