D/S Nandi

Andre navn
De'pute' Josselin de Rohan til 1936 - Alga 1937 - Alba 1937
Kallesignal
LJQN
Rederi
Scott-Hansens Rederi,OsloHalvorsen Thorvald Rederi A/S, Bergen
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge

Verft

Navn
Arsenal Maritime, Lorient
Byggeår
1920

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.999
Nettotonnasje:
1.168
Dødvekt:
3.100

Maskin/motor

Fart:
9.5

Dimensjoner

Lengde:
269.4'
Bredde:
39.7'
Dypgående:
19.6'
  • Historikk:

    1920 - Levert som for French Govt., Nantes, Frankrike - DÉPUTÉ JOSSELIN DE ROHAN
    1922 - Solgt til SA de Nav. les Arm. Francais V/Union Ind. & Mar. Soc. Francais d’Arm, Brest, Frankrike. 
    1937 - Solgt til ukjent eier - nytt navn - ALGA                     
    1937 - Solgt til A. Benato & C. Pestalozza, Genoa, Italia - nytt navn - ALBA                    
    8.11.1937 - Solgt til Scott-Hansens Rederi A/S v/Øyvind Scott-Hansen, Oslo - nytt navn - NANDI
    19.12.1939 - Solgt til A/S Thorvald Halvorsens Rederi, Bergen.
    1940 - Under tysk kontroll (hjemmeflåten) fra ukjent dato.
    8/1941 - Kapret tilbake 5. august 1941 og sendt til Reykjavik. Innlemmet i Nortraship 26. august 1941.
    10/1945 - Tilbakelevert.
     
    8. 1. 1951 - Innkjøpt av Skips A/S Royal v/Alfred I. Thommesen, Arendal - nytt navn - ROYAL  
    1/1957 - Solgt til Panamanian Oriental SS Corp., Panama - nytt navn - LULU
    1959 - Solgt til Transportes de Minerales SA, Panama - nytt navn - MALAYA
    6.10.1959 - Kantret og sank i pos. 23.14 N, 117.35 Ø, etter at lasten forskjøv seg og slo hull i skutesiden.        Fartøyet var på reise fra Hong Kong til Kobe, Japan med skrapjern.

    Fra Handelsflåten i krig, bind 3, "Hjemmeflåten: mellom venn og fiende", s. 170:

    Britiske flåtestyrker anløp Svalbard den 31. juli 1941. Svalbard ble så noe senere evakuert. Ordren var at øygruppen skulle evakueres av både nordmenn og russere. Gruveanleggene skulle ødelegges og kullagrene brennes. 3 norske kull lastet skip på Svalbard ble eskortert til Reykjavik: MUNIN, NANDI og INGERTO. Svalbard farten var dermed slutt, og kom ikke i gang igjen så lenge krigen varte.

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin, 3 sylindre, diam. 18"-30"- 49".
    Maskineri bygget ved Etablissement National d`Indret, Indret, Frankrike. 
    kjeler samme.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/nandi.html