D/S Nova

Kallesignal
LCUK - LFGP
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Ateliers et Chantiers de la Seine Maritime, Le Trait, Frankrike
Byggeår
1925
Byggenummer
32
Leveringsmåned
juli

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.382
Nettotonnasje:
810
Dødvekt:
1.459

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 189 IHK 900
Fart:
10,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
231.4'
Bredde:
34.2'
Dypgang:
21.8'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    7/1925: Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen - NOVA
    Betalt: kr.853.712,-
    1929: Strømlinje ror.
    1933: Innsatt ekkolodd.
    1937: Isolasjon av rom nr. 1 for hvalkjøtt.
    1938: Ominnredning 3 plass. Ny radio.
    4/1940: Disp. av NORTRASHIP - NOVA                                                           
    1945: Det Bergenske Dampskipsselskap, Bergen - NOVA 
    1947: Ombygd til oljefyring.
    12/1949: Grunnstøtte den 19/12 i pos. 2 n. m. nord av Obrestad Light på reise fra Antwerpen til Bergen med    passasjerer og stykkgods.
    4/1950: Solgt til Stavanger Skips opphugging.

    LASTEROM: 61.61.787 cub. ft. hvorav 12.633 cub. ft. isolert.

    PASSASJERER:
    1. plass: 22   
    3. plass : 34

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/nova.html