M/T Attila

Kallesignal
LDOP - LJMD
Rederi
Jakhelln, Alf, Oslo
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge
Mønstringsdistrikt
Risør - Lyngør

Verft

Navn
Armstrong, Whitworth & Co. Ltd, Newcastle, UK
Byggeår
1930
Byggenummer
Nr 1066
Leveringsmåned
november

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
7.913
Nettotonnasje:
4.729
Dødvekt:
12.300

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Sulzer
Maskin-/motor ytelse:
BHK 4000
Fart:
11 knop

Dimensjoner

Lengde:
461.0'
Bredde:
59.8'
Dypgående:
33.9'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    Hjemmeflåten 2. verdenskrig.

    11/1930: Skips A/S Varild (Alf Jakhelln) Oslo - ATTILA
    1940: Skips A/S Varild (Alf Jakhelln A/S) Oslo - ATTILA
    1940: Beslaglagt av tyske Kriegsmarine.
    1945: Skips A/S Varild (Alf Jakhelln A/S) Oslo - ATTILA
    1954: Nav. Estelar S. A. (F. M. Preda) Panama - RIO DEVA
    1/1955: T. W. Ward Lth., Inverkeithing for opphugging. Ankom 30/1-55.

    Kapteiner Carl Danielsen og K. Larsen.

    Harry Nordal var maskinist ombord i ATTILA og skriver dette om motoren:

    Til informasjon kan jeg nevne at motoren på Attilla, har jeg gått og klappet på, i nesten fire år, så den kjenner jeg godt. Temeraturmåleren var håndflaten, vet du. Det var en 8 sylindret 2-takts Sultzer krysshode-motor, direkte koplet. 700 mm boring og luftinnblåsing av brennstoff. Stemplene var sjøvannskjølte via teleskoprør. Når vi kom inn i ferskvann, eksempelvis i Panamakanalen, løsnet kjelestensbelegget, tettet opp og ga oss adskillig trøbbel. Senere ble det ombygd til oljekjøling. I forkant var det montert spyleluftpumpe og kompressor. Ved 110 omdreininger ytet den 4000 hp. Den kunne i korte perioder kjøres opp i 115 omdreininger, men likte det ikke. Av verdier som måtte kontrolleres hver vakt var Startluft 30 kg og innblåsing av brennstoff 60 kg. Smøreoljetrykk 5 kg. Spyleluft 1,2 kg. Det var motoren i korte trekk.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsa.html#As