M/S Pallas

Kallesignal
LKRR
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Bergens Mek.Verksted, Bergen
Byggeår
1941
Byggenummer
Nr 372
Leveringsmåned
november

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Kapret, ?.10.1944
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
937
Nettotonnasje:
475
Dødvekt:
1.260

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Sulzer
Maskin-/motor ytelse:
BHK 1100 v/ 135 rpm NHK 292
Fart:
12,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
223.9'
Bredde:
35.2'
Dypgående:
13.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    11/1941: Levert som PALLAS til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen Betalt: kr.1.377.816,-
    10/1944: Rekvirert av Die Deutsche kriegsmarine og får tysk mannskap 
    00/1945: Tilbakelevert Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen 
    00/1951: Innsatt Radar
    00/1956: Ombygd for rute Bordeaux til Casablanca
    06/1964: Solgt til A/S DEt Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, nytt navn  KNUT JARL
    08/1967: Solgt til Pidalion Shipping Co. Ltd., Pireus, Hellas, nytt navn  SKYROS
    00/1970: Solgt til George Daifas & others, Pireus, Hellas                  
    00/1974: Solgt til ukjent eier, Famagusta, Cypros, nytt navn  LEVANT HOPE
    00/1974: Solgt til Spania for opphugging

    LASTEROM: 70.670 cub. ft., hvorav 10.280 cub. ft. kjølerom og 1.120 cub. ft. filetrom

    PASSASJERER: 12 stk

    Maskineri:
    Dieselmotor, 2takt enkeltvirkende, 6 cylindere med esosstempel diam. 480x700mm. Maskineri bygget ved Gebr. Sulzer A.G. Winterthur. Sveits.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsp.html