M/S Quest (T 24 T) (DSTO)

Andre navn
ex Foca I
Kallesignal
LCVR LDJP
Klasse
DNV
Rederi
Schelderup,Thomas,BodøI. Austad
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Lindstøls Skips og Båtbyggeri, Risør
Byggeår
1917
Leveringsmåned
mai

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
253
Nettotonnasje:
90

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Compound 2 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
Bhk 350

Dimensjoner

Lengde:
120,7'
Bredde:
25.5'
Dypgang:
12.1'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde. 

    Fakta om DSTO-tjeneste ved historiker Atle Wilmar.

    Bygd av tre

    5/1917: Andr. Ingebrigtsen, Kristiania - FOCA I
    3/1921: Ernst Shackleton, Cowes, UK - QUEST
    1923: W. G. Oliffe, Cowes, UK - QUEST                                                              
    3/1924: Schjeldrups Sælfangstrederi A/S (Thomas Schjelderup) Bodø - QUEST          
    1/1939: Skips A/S Quest (Ivar Austad) Tromsø - QUEST                         
    1939: Ny motor: Wichmann   BHK 350   
    9/1942: M/S QUEST tjenestegjorde i Divisional Sea Transport Officer (DSTO) Island i perioden 1. september 1942 til 20. juni 1943. Sjøfolk påmønstret i nevnte periode var i utenlandsk alliert marine. DSTO Island var en del av den britiske marinen, men båtene gikk med sivile besetninger.
    1948: Forl. 9.3'- Brutto: 253 tonn. Net: 107 tonn.
    1956: Ny motor: Deutz   BHK 660   Fart:
    5/1962: Sprang lekk 5/5 p. g. a. isskruing under selfangst utenfor nordkysten av Labrador. Forlatt.

    Maskineri:
    Råoljemotor 2 takt enkeltvirkende - 4 sylindere diam. 400 mm.
    Maskineri bygget ved M. Haldorsen & Sønner Motorfabrikk. Rubbestadneset, Bømlo.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/quest.html