M/T Rigmor

Kallesignal
LDSJ - LJRS
Klasse
DNV1A1 Tankskip for oljelast
Rederi
Waage,Ragnar & Johan Stenersen,OsloStenersen,Johan,Oslo
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge

Verft

Navn
Gøtaverken Mek. Verk., Gøteborg, Sverige
Byggeår
1931
Byggenummer
440
Leveringsmåned
juni

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
6.305
Nettotonnasje:
3.850
Dødvekt:
9.610

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Gøtaverken
Maskin-/motor ytelse:
BHK 2125 NHK 481
Fart:
11 knop

Dimensjoner

Lengde:
408.3'
Bredde:
55.3'
Dypgang:
32.3'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    6/1931: Waages Tankrederi A/S (R. Waage & J. Stenersen) Oslo - RIGMOR
    10/1936: Waages Tankrederi A/S (J. Stenersen) Oslo - RIGMOR
    4/1942: Flyangrep 2. april 1942 av tyske fly og synker utenfor den svenske vestkysten (KVARSTADBÅTENE) (Kilde: Nortraships flåte. 2. Hegland). Hele mannskapet forlot skipet, og det ble deretter beskutt og senket av HMS Faulknor.

    Maskineri:
    Dieselmotorer 2 stk. 4 takt enkeltvirkende -
    2 x 6 sylindere - diam. 550mm. Gøtaverken.

    En av " Kvarstadbåtene " som brøt blokaden. Bombet til vrak av tyske fly 2. april 1942, et Heinkel 115 sjøfly traff skipet med en torpedo. Senket av HMS Faulknor i posisjon 57 30 N og 02 24 Ø. Alle 40 mann ombord overlevde og ble tatt opp av HMS Eskimo.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/freefleet/kvarstad2.html#rigmor

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 57.5
    Lengdegrad: 2.4